ŠILHAN, Zdeněk. Vybavenost obcí Jihomoravského kraje. Online. In XXI. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, 2018, s. 374-380. ISBN 978-80-210-8969-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8970-2018-49.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vybavenost obcí Jihomoravského kraje
Název anglicky Municipalities amenity of the South Moravian Region
Autoři ŠILHAN, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, XXI. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. od s. 374-380, 7 s. 2018.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50602 Public administration
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/18:00106011
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-8969-3
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8970-2018-49
UT WoS 000583803900049
Klíčová slova česky Jihomoravský kraj; maloobchod; komerční služby; venkov; vybavenost obce
Klíčová slova anglicky The South Moravian Region; retail; commercial services; rural area; municipalities amenity
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 18. 11. 2021 14:34.
Anotace
Cílem článku je analyzovat vybavenost obcí Jihomoravské kraje na vzorku 150 obcí se zaměřením na prodejny s potravinami a restaurační zařízení. Analýza částečně navazuje na minulý výzkum provedený Jihomoravským krajem v roce 2012. Jedná se o základní popis a analýzu průběžně získaných dat z obcí Jihomoravského kraje v rámci rozsáhlejšího výzkumu současných faktorů ovlivňujících vybrané obslužní funkce ve venkovském prostoru s důrazem na maloobchod. Tato analýza průběžně získaných dat slouží k lepšímu územnímu i tematickému zacílení zmiňovaného rozsáhlejšího výzkumu. Data pro analýzu byla získána z dotazníkového šetření mezi starosty obcí. Data byla klasifikována podle velikostních kategorií obcí. Ke klasifikaci byla použita jednoduchá shluková analýza. Data byla dále v rámci shluků popsána a proběhla jejich základní analýza: spočítán index změny a četnost výskytů podle vybraných druhů obslužných funkcí. Projevila se značná závislost přítomnosti vyšších a nižších služeb a maloobchodu na velikosti obce včetně identifikace velikostní hranice pro jejich přítomnost. Ukázalo se, že od roku 2012 ubyl veškerý sledovaný maloobchod a služby, naopak přibylo stálých ordinací lékařů.
Anotace anglicky
The main goal of the article is to analyze the municipalities amenity of the South Moravian Region on a sample of 150 municipalities focusing on grocery stores and restaurant facilities. The analysis is partly related to the past research carried out by the South Moravian Region in 2012. This is a basic description and analysis of continuously obtained data from the municipalities of the South Moravian Region as a part of a broader research of the current factors influencing selected service functions in rural areas with an emphasis on retail. This analysis of the obtained data serves to improve the territorial and thematic targeting of the above mentioned larger research. Data for the analysis were obtained from a questionnaire survey among mayors of the municipalities. These data were classified according to size categories of the municipalities. A simple cluster analysis was used for the classification. The data were further described in the clusters and their basic analysis was carried out: counting the change index and frequency of occurrences according to selected types of service functions. There was a considerable dependence of the presence of higher and lower services and retail on the size of the municipality, including identification of the size limit for their presence. It turned out that all monitored retail and services had fallen since 2012, while the surgeries of doctors were added.
Návaznosti
MUNI/A/0994/2017, interní kód MUNázev: Města, obce, regiony: management, procesy a interakce v teorii a praxi (Akronym: MESTOR)
Investor: Masarykova univerzita, Města, obce, regiony: management, procesy a interakce v teorii a praxi, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 20. 9. 2024 01:31