ČERVENKA, Karel. Three roles of trust in the intervention into the situation of children with emotional and behavioural disorders. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education. 2018, roč. 7, č. 1, s. 7-23. ISSN 2585-7363.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Three roles of trust in the intervention into the situation of children with emotional and behavioural disorders
Autoři ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, 2018, 2585-7363.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00106225
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky problémy v chování; speciální vzdělávací potřeby; speciální edukační potřeby; děti s poruchou emocí a chování; důvěra; intervence; sociální začleňování
Klíčová slova anglicky emotional and behavioural difficulties; special educational needs; children with EBD; trust; EBD intervention; social inclusion
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Změněno: 18. 3. 2019 15:08.
Anotace
Paper focuses on the role that educational professionals in residential educational facilities attribute to trust/distrust in their relationships with children they work with, i.e. with children with behavioural and emotional disorders (EBD). The key issue of the text is the trust and roles that this phenomenon may play in the process of education and intervention in children with emotional and behavioural disorders. The first objective of the text is to show a different picture of children with EBD and of educational facilities than are commonly used and to have a look into the experience of educational professionals. The second objective is to introduce the diversity of the roles of trust in the intervention process of children with EBD. In an interventional or educational relationship, trust is an integral component and also a condition for successful intervention in the difficult life situation of children, while distrust is perceived as a barrier to this process. Paper is based on selected findings of qualitative research which was implemented in the environment of educational facilities. The participants in the research were educational professionals (teaching staff from residential educational facilities – children’s homes with schools, diagnostic institutions, young offenders’ institutions). The main technique of data collection was semi-structured in-depth interviews
Anotace česky
Text se věnuje roli, kterou výchovní profesionálové ze školských výchovných zařízení přisuzují důvěře/nedůvěře ve vztazích s dětmi, s nimiž pracují, tj. s dětmi s poruchou emocí a chování (PECh). Prvním cílem textu je ukázat jiný pohled na děti s PECh a na školská výchovná zařízení, než který je reprezentuje obecně ve společnosti, a zároveň tak nahlédnout do zkušenosti výchovných profesionálů. Druhým cílem je představit rozmanitost rolí důvěry v intervenčním procesu u dětí s PECh. V intervenčním či edukačním vztahu je důvěra nedílnou komponentou a též podmínkou úspěšné intervence do obtížné životní situace dítěte a nedůvěra je, naopak, vnímána jako překážka tohoto procesu. Text vychází z vybraných zjištění kvalitativního výzkumu, který byl realizován v prostředí školských výchovných zařízení. Participanty výzkumu byli tzv. výchovní profesionálové (pedagogičtí pracovníci z výchovných zařízení – dětských domovů se školou, diagnostických ústavů, výchovných ústavů) a hlavní technikou sběru dat byly polostrukturované hloubkové rozhovory.
VytisknoutZobrazeno: 23. 5. 2024 21:01