J 2019

Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Marcela JANÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms

Název česky

Vyprazdňování obsahu: sémantika výuky zatížené didaktickými formalismy

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Curriculum Studies, Oxon, England, Routledge Journals, 2019, 0022-0272

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.484

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00107269

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000458398800003

Klíčová slova česky

Případové studie; vzdělávací obsah; vyučování; učení; výuka

Klíčová slova anglicky

Case studies; course content; learning; teaching; educational practices

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 12. 2019 15:11, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The paper argues that what is left behind in the current era of accountability is the educational content. The authors present shedding the content as the great challenge of teaching and learning in today’s schools. They turn to the tradition of Bildung and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning. Their approach is based on analyses of authentic (real-life) teaching and learning situations. The paper highlights how didactic case studies can be used to generalize the findings across individual cases. Within the multiple case studies, 44 didactic case studies were reanalysed to identify didactic formalisms, i.e. problems in the semantic and logical structure of educational content, which corrupt the quality of instruction. Two specific types of didactic formalism are described in detail; stolen cognition and concealed cognition. Stolen cognition prevents cognitive activation of students when the teacher over-reduces the space allowed for the students’ cognitive work with the content, concealed cognition are instances of purposeless cognitive activation of students due to their being disconnected from the content.

Návaznosti

GA15-05122S, projekt VaV
Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy