2019
Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms
JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Marcela JANÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms
Název česky
Vyprazdňování obsahu: sémantika výuky zatížené didaktickými formalismy
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Curriculum Studies, Oxon, England, Routledge Journals, 2019, 0022-0272
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 1.484
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00107269
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000458398800003
Klíčová slova česky
Případové studie; vzdělávací obsah; vyučování; učení; výuka
Klíčová slova anglicky
Case studies; course content; learning; teaching; educational practices
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 12. 2019 15:11, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
The paper argues that what is left behind in the current era of accountability is the educational content. The authors present shedding the content as the great challenge of teaching and learning in today’s schools. They turn to the tradition of Bildung and outline the theoretical background for the content-focused approach to (research on) teaching and learning. Their approach is based on analyses of authentic (real-life) teaching and learning situations. The paper highlights how didactic case studies can be used to generalize the findings across individual cases. Within the multiple case studies, 44 didactic case studies were reanalysed to identify didactic formalisms, i.e. problems in the semantic and logical structure of educational content, which corrupt the quality of instruction. Two specific types of didactic formalism are described in detail; stolen cognition and concealed cognition. Stolen cognition prevents cognitive activation of students when the teacher over-reduces the space allowed for the students’ cognitive work with the content, concealed cognition are instances of purposeless cognitive activation of students due to their being disconnected from the content.
Návaznosti
GA15-05122S, projekt VaV |
|