D 2018

M.P. Arcybašev i jego "Prestuplenie doktora Lurje"

DOHNAL, Josef

Základní údaje

Originální název

M.P. Arcybašev i jego "Prestuplenie doktora Lurje"

Název česky

M. P. Arcybašev a jeho Zločin doktora Lurje

Název anglicky

M. P. Artsybashev and His Prestuplenie doktora Lurje

Autoři

DOHNAL, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Olomouc, Sbornik příspěvků z mezinárodní konference XXIV. Olomoucké dny rusistů 7.–8. 9. 2017, od s. 227-236, 10 s. 2018

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00106301

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-244-5361-3

ISSN

Klíčová slova česky

M. P. Arcybašev; povídka; experiment; racionální a iracionální koncepce světa; ruští revolucionáři a teroristé; protiklad analytického a holistického přístupu ke světu

Klíčová slova anglicky

M. P. Artsybashev; short story; experiment; rational and irrational concept of the world; revolution; Russian revolutionaries and terrorists; opposition of analytic and holistic attitude towards life

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 11. 3. 2019 13:00, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

M.P. Arcybašev pokazyvaet naučnyj eksperiment, v ramkach kotorogo učenyj zastavit molodogo afrikanca dumat, čto eto "čudesa". Objasniv jemu pozže naučnyj princip etich "čudes", on otnimet u molodogo čeloveka smysl žizni, i tot pokončit soboj. Racionalnyj podchod k žizni ne možet zamestit cholističeskoe ponimanie mira i žizni. Posatel takim obrazom pokazyvaet propast meždu revoljucionerami i terroristami, s odnoj storony, i prostym narodom, s drugoj, kotoraja v slučae revoljucii možet obernutsja tragediej.

Česky

M. P. Arcybašev ve své povídce líčí vědecký experiment, v němž evropský vědec nechá mladého Afričana věřit, že koná zázraky, z čehož mladík odvodí, že vědec je bůh. Když mu pak vysvětlí princip „zázraků“, sebere mu smysl života a mladík páchá sebevraždu. Racionální pojetí světa není schopno nahradit jeho holistické vidění. Spisovatel tak alegoricky uvádí propast mezi ruskými revolucionáři a teroristy s jejich racionálním viděním světa a prostým lidem, která může být v případě revoluce pro obě skupiny fatální.