HOFMANN, Eduard, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHT. Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP. Online. In Dubcova, A. Geografické informácie. Nitra, Slovakia: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2018, s. 61-69. ISSN 1337-9453. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.2.61-69.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP
Název česky General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision
Název anglicky General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision
Autoři HOFMANN, Eduard (203 Česká republika, domácí), Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Nitra, Slovakia, Geografické informácie, od s. 61-69, 9 s. 2018.
Nakladatel Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00107287
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISSN 1337-9453
Doi http://dx.doi.org/10.17846/GI.2018.22.2.61-69
UT WoS 000467959400005
Klíčová slova česky geografické vzdělávání; didaktika geografie, geografické myšlení; pojetí geografie
Klíčová slova anglicky geographical education; geographical thinking; Catling's typology
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 17. 2. 2020 16:30.
Anotace
Cílem této práce je povzbudit úvahy a debaty o změně koncepce geografického vzdělávání v českých osnovách. Základem této reflexe jsou průzkumy, ve kterých jsme pomocí Catlingovy typologie identifikovali typ koncepce, která převládá v českých učebních osnovách a mezi budoucími učiteli zeměpisu. Požadovaná myšlenka geografického myšlení podporovaná Mezinárodní chartou geografického vzdělávání a současné mezinárodní trendy se dostatečně neodráží v učebních osnovách ani v prohlášeních budoucích učitelů zeměpisu. Průzkum ukázal, že faktická a encyklopedická koncepce výuky zeměpisu je tak hluboce zakořeněna v učebních osnovách i v myslích studentů, že existuje zjevný prostor pro rozvoj geografického myšlení.
Anotace anglicky
This paper aims to encourage reflections and debates on changing the conception of geographical education in the Czech curriculum. The basis for this reflection are conducted surveys in which we have identified, with the help of Catling's typology, a type of conception that prevail in the Czech curriculum documents and among future geography teachers. The required idea of geographical thinking supported by the International Charter on Geographical Education and current international trends is not sufficiently reflected in the curriculum documents as well as in statements of future geography teachers. The survey has shown that the factual and encyclopedic conception of teaching geography is so deeply embedded in curriculum documents as well as in the minds of students that there is an apparent space for the development of geographical thinking.
Návaznosti
GA18-08315S, projekt VaVNázev: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
VytisknoutZobrazeno: 18. 9. 2024 23:57