a 2018

Společenství praxe a integrovaná terénní výuka

HOFMANN, Eduard a Libuše VODOVÁ

Základní údaje

Originální název

Společenství praxe a integrovaná terénní výuka

Název anglicky

The Community of Practise and Integrated Field Teaching

Vydání

Conference on Research in Didactics of the Sciences, DidSci+ 2018, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

další vzdělávání pedagogických pracovníků, Didaktika přírodních věd, EDUFORUM, integrovaná terénní výuka, společenství praxe,

Klíčová slova anglicky

community of practise, Didactics of Natural Sciences, EDUFORUM, further education of pedagogical staff, integrated field teaching,

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 28. 2. 2019 14:11, Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.

Anotace

V originále

V 90. letech minulého století došlo v oblasti školství k postupnému nahrazení jednotného systému školství systémem, který zaručuje velkou pluralitu přístupu jednotlivých škol k rámcovým požadavkům na vzdělávání na jednotlivých stupních škol. Tato pluralita se projevuje i v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Jednou z forem je i vzdělávání, které je podporováno Operačním programem Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Projekt Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí (zkráceně EDUFORUM), který je realizován ve spolupráci PdF MU, PdF JČU a neziskové organizace REZEKVÍTEK sdružuje vysokoškolské pedagogy a učitele základních a středních škol. Jeho cílem je rozvíjení kompetencí učitelů díky vzájemnému sdílení a předávání si zkušeností ve společenství praxe. Důraz je kladen také na posilování mezipředmětových vazeb. Oba autoři se domnívají, že cesta k hlubšímu využívání mezipředmětových vazeb vede právě přes další vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří už mají víceleté zkušenosti s výukovou praxí. Jedním z přístupů, který vede k využití mezipředmětových vazeb je tematická výuka. V rámci projektu se uskutečnilo vícedenní setkání, jehož cílem byl integrovaný pohled na půdu, jako na jeden ze základních atributů existence lidstva. Příspěvek shrnuje poznatky z výše uvedeného setkání učitelů z projektu OP VVV.

Anglicky

In the 1990s, there was a gradual replacement of the uniform system of education in the system of education, which guarantees a great plurality of individual schools' access to the framework requirements for education at individual levels of education. This plurality also manifests itself in the area of further education of pedagogical staff. One form of further education of pedagogical staff is also the education supported by the Operational Programme Research, Development and Education (OP RDE). The Project Community of Practice - the platform for the development of key competencies (abbreviated EDUFORUM), which is realized in cooperation with the Faculty of Education MU, Faculty of Education JČU and non-profit organization REZEKVÍTEK, associates university teachers and teachers of elementary and secondary schools. Its goal is to develop teacher competencies through sharing and transferring of experiences in a community of practice. Emphasis is also placed on strengthening interdisciplinary links. Both authors believe that the way to deeper use of interdisciplinary links leads through the further education of pedagogical staff who already have many years of experiences in teaching practice. One of the approaches that leads to the use of interdisciplinary links is thematic teaching. The project involved a multi-day meeting aiming at an integrated view of the soil as one of the basic attributes of human existence. The paper summarizes the findings of the above mentioned teacher meeting from the OP RDE project.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000659, interní kód MU
Název: Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání