2018
Co se děti učí o výživě?
MUŽÍKOVÁ, LeonaZákladní údaje
Originální název
Co se děti učí o výživě?
Název anglicky
What is taught the children about nutrition?
Autoři
MUŽÍKOVÁ, Leona (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Dětská obezita a výživa v teorii a praxi, XIII. ročník konference, 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00106444
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
výživová gramotnost; výživová edukace; základní vzdělávání; učebnice
Klíčová slova anglicky
nutritional literacy; nutrition education; basic education; textbooks
Změněno: 1. 12. 2021 20:37, PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá utvářením výživové gramotnosti dětí ve školním prostředí. Posluchače seznamuje s vymezením učiva o výživě v současných školských dokumentech a pojetím učiva v učebnicích pro základní vzdělávání. Cílem příspěvku je upozornit na časté opomíjení uvedené problematiky v základním vzdělávání a na úskalí při zavádění výživové problematiky do školního kurikula. Podrobněji analyzuje učebnice pro základní školy, kde poukazuje na nekoncepčnost výživového vzdělávání, ale také na množství ne zcela správných nebo zavádějících informací. Současně upozorňuje na absenci zcela zásadních informací pro utváření výživové gramotnosti dětí a jejich následné správné výživové chování. V závěrech příspěvku jsou shrnuta hlavní doporučení k úspěšné edukaci dětí ve výživě.
Anglicky
The paper deals with development of nutritional literacy of children in the school environment. It introduces the listener to the delimitation of the curriculum on nutrition in current educational documents and concepts of the curriculum in the textbooks for primary education. The aim of the paper is to highlight common ignorance of the above issues in basic education and on the pitfalls when deploying the nutritional issues into the school curriculum. Analyzes in more detail in textbooks for primary schools, where refers to the conception in the nutritional education, but also on the amount not entirely correct or misleading information. At the same time draws attention to the absence of crucial information for shaping the nutritional literacy of children and their subsequent correct nutritional behavior. In the conclusions of the contribution are summarized the main recommendations for the successful education of children in nutrition.