2019
Ovidiovská poetika ve vergiliovském stylu: Ozvěny Ovidiových Proměn v pozdněantických mytologických centonech z Vergilia
OKÁČOVÁ, MarieZákladní údaje
Originální název
Ovidiovská poetika ve vergiliovském stylu: Ozvěny Ovidiových Proměn v pozdněantických mytologických centonech z Vergilia
Název anglicky
Ovidian Poetics in the Virgilian Style: Echoes of Ovid´s Metamorphoses in Late Antique Mythological Centos from Virgil
Autoři
OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Auriga. Zprávy Jednoty klasických filologů, 2019, 1211-3379
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14640/19:00109283
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky
cento; Vergilius; Ovidius; epyllion; cyklický narativ; intertextualita
Klíčová slova anglicky
cento; Virgil; Ovid; epyllion; cyclic narrative; intertextuality
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2020 22:13, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se věnuje rozmanitým formám recepce Ovidiova díla ve vergiliovských centonech pozdní antiky, se zvláštním zřetelem ke třem mytologickým epylliím (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese), pro která byl Ovidius nejen zdrojem látky, ale i kompozičním vzorem. Autorka ukazuje, že prvky cyklické kompozice patrné v těchto textech vznikly nápodobou jednoho z klíčových generativních mechanismů Ovidiova vyprávění v Metamorfózách.
Anglicky
This paper enquires into the multifaceted nature of Ovid’s reception in the Virgilian centos of late antiquity. The focus is on three mythological epyllia (i.e. Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13, 14 R), inspired by Ovid in terms of content as well as narrative technique. It is shown that the cyclic composition of these texts was influenced by one of the most significant generative mechanisms of Ovid’s narrative in the Metamorphoses.