J 2019

Ovidiovská poetika ve vergiliovském stylu: Ozvěny Ovidiových Proměn v pozdněantických mytologických centonech z Vergilia

OKÁČOVÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

Ovidiovská poetika ve vergiliovském stylu: Ozvěny Ovidiových Proměn v pozdněantických mytologických centonech z Vergilia

Název anglicky

Ovidian Poetics in the Virgilian Style: Echoes of Ovid´s Metamorphoses in Late Antique Mythological Centos from Virgil

Autoři

OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Auriga. Zprávy Jednoty klasických filologů, 2019, 1211-3379

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14640/19:00109283

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

cento; Vergilius; Ovidius; epyllion; cyklický narativ; intertextualita

Klíčová slova anglicky

cento; Virgil; Ovid; epyllion; cyclic narrative; intertextuality

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2020 22:13, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se věnuje rozmanitým formám recepce Ovidiova díla ve vergiliovských centonech pozdní antiky, se zvláštním zřetelem ke třem mytologickým epylliím (Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13 a 14 Riese), pro která byl Ovidius nejen zdrojem látky, ale i kompozičním vzorem. Autorka ukazuje, že prvky cyklické kompozice patrné v těchto textech vznikly nápodobou jednoho z klíčových generativních mechanismů Ovidiova vyprávění v Metamorfózách.

Anglicky

This paper enquires into the multifaceted nature of Ovid’s reception in the Virgilian centos of late antiquity. The focus is on three mythological epyllia (i.e. Narcissus, Progne et Philomela, Europa: Anth. Lat. 9, 13, 14 R), inspired by Ovid in terms of content as well as narrative technique. It is shown that the cyclic composition of these texts was influenced by one of the most significant generative mechanisms of Ovid’s narrative in the Metamorphoses.