ŠIBOR, Jiří a Jan VÁLEK. Sustainable Development and Chemistry Education. Online. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. INTED2019 Proceedings; 13th International Technology, Education and Development Conference (INTED). 1. vyd. Valenica, SPAIN: IATED Academy, 2019, s. 3866-3873. ISBN 978-84-09-08619-1. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2019.0977.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sustainable Development and Chemistry Education
Autoři ŠIBOR, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan VÁLEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Valenica, SPAIN, INTED2019 Proceedings; 13th International Technology, Education and Development Conference (INTED), od s. 3866-3873, 8 s. 2019.
Nakladatel IATED Academy
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00109318
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-84-09-08619-1
ISSN 2340-1079
Doi http://dx.doi.org/10.21125/inted.2019.0977
UT WoS 000536018103141
Klíčová slova anglicky The Framework Education Program; Chemistry; Teacher; Chemistry Education; Sustainable Development
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Změněno: 7. 9. 2023 13:18.
Anotace
The Framework Education Program for Primary and Secondary Schools in Czech Republic puts increased demands on the training of chemistry teachers. Students must understand their interpretation not only of the nature of the subject being taught, but also of the broader context, especially in the relationship between chemistry and society and the environment. The program also calls for the guidance of students to scientific thinking and phenomena exploration through experiments. On the other hand, such experiments must be safe (for people and environment), in accordance with valid legislation. The main goal of this paper is to discuss the possibilities of Sustainable Development and Green Chemistry. To cover this question, the thesis is divided into two parts: the first concerns if--and how--it is possible to apply the principles of Sustainable Development in practice (including nature education). This question is dealt with in subsequent chapters where concrete examples are presented. The next parts introduce the options for primary (secondary) school students‘ motivations towards adopting the doctrine of sustainable development. In this respect, many of the current learning texts are inadequate, as their focus is too narrow and many phenomena are not explained in relation to the outside world and experimental results. The work should serve as an inspiration for primary or secondary school educators for sustainable development and green chemistry education.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000659, interní kód MUNázev: Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 07:12