LYČKA, Daniel. Zaniklé a zapomenuté Hardtmuthovy stavby v lednicko-valtickém areálu. In Hana Králová. Joseph Hardtmuth: Architekt, vynálezce a podnikatel ve službách knížecí rodiny Liechtensteinů. 1. vyd. Praha: NTM 2018, 2019, s. 19-38. ISBN 978-80-7037-266-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zaniklé a zapomenuté Hardtmuthovy stavby v lednicko-valtickém areálu
Název anglicky Perished and Forgotten: Hardtmuth’s Buildings on the Lednice–Valtice Grounds
Autoři LYČKA, Daniel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Joseph Hardtmuth: Architekt, vynálezce a podnikatel ve službách knížecí rodiny Liechtensteinů, od s. 19-38, 20 s. 2019.
Nakladatel NTM 2018
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00109342
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7037-266-1
Klíčová slova česky Liechtensteinové; Hardtmuth; Valtice; Lednicko-valtický areál; zaniklá stavba
Klíčová slova anglicky Liechtenstein; Hardtmuth; Valtice; Lednice-Valtice Area; destoyed building
Štítky Chrám Múz, Chrám Slunce, Hardtmuth, Josef Hardtmuth, lednický park, Liechtensteinové, LVA, Lázně, obelisk, rivok, Valtice, zaniklé stavby, Čínský pavilon
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Hana Ambrožová, učo 1759. Změněno: 8. 4. 2020 12:44.
Anotace
Generacemi opěvovaný lednický park skýtal pro tehdejšího návštěvníka spoustu rozmanitých staveb, které vznikly podle návrhu (liechtensteinského) stavebního ředitele, architekta i vynálezce Josefa Hardtmutha, a jež byly zároveň jakýmsi symbolem dané doby. Za knížete Aloise I. Josefa z Liechtensteina tak ještě starý lednický sentimentální park Hvězdu ozdobila Hardtmuthova stavba Chrámu Slunce z roku 1794. Tento monopteros s osmi sloupy, ze kterého vybíhalo dále osm alejí, zanikl někdy ve 20. letech 19. století. V roce 1794 měla být schválena i zřejmě neuskutečněná stavba tzv. Starých lázní. V roce 1795 vznikl Čínský pavilon, který byl později architektem Josefem Poppelackem rekonstruován a dalším liechtensteinským architektem Jiřím Wingelmüllerem dokonce stržen a vystavěn znovu. V roce 1892 byl i jeho osud zpečetěn. Za knížete a polního maršála Jana I. Josefa z Liechtensteina Hardtmuth ozdobil lednický park stavbou tzv. Nových lázní z roku 1806, jež byly zdobeny 4 dórskými sloupy a k jejichž demolici došlo patrně na přelomu 30. a 40. let 19. století. Mezi dnes již zaniklé budovy patřil i Chrám Múz, který byl dokončen roku 1809, a následně zbořen při stavbě současné budovy palmového skleníku. Na přelomu 18. a 19. století se na liechtensteinském panství na jižní Moravě a v Dolním Rakousku rozmohla stavba obelisků. Ať již jde o obelisk za Lednicí z roku 1798, nebo o zaniklé monumenty mezi Valticemi a Lednicí – tzv. „Facku“ (1811-1867), o obelisk vztyčený ve stejném roce na půli cesty do dnešní rakouské obce Schrattenberg (1811-1870), či o třetí (též zaniklý) 13 sáhů vysoký obelisk, který měl být postaven na ostrově v lednickém rybníku roku 1810.
Anotace anglicky
Joseph Hardtmuth, an architect and, later, also a building director on Liechtenstein demesnes had a  significant influence on the appearance of the landscape composition, and not only regarding the Lednice-Valtice grounds. A considerable number of voluptuary and utilitarian buildings were constructed according to his designs in Bohemia, Moravia and Lower Austria. The contribution deals with buildings (today unpreserved) that were created either directly by Joseph Hardtmuth or on the basis of his projects, and sketched in the overall concept of the lay out of the park of the Lednice Castle in South Moravia at the end of the 18th and beginning of the 19th centuries. These buildings emerged as symbols of representation and trendy style of the then ruling Prince and his suc-cessor. The author describes the origin and fates of the buildings, which mostly made way for the new park arrangements resulting from the commencement of a new trendy style, or were pulled down because their repairs would be too expensive. The obelisks (“The Guards of the Space” and “Guide-posts”) are also mentioned here. Their author was Joseph Hardtmuth and their construction started during the reign of Prince Alois I Joseph of Liechtenstein. Thanks to their location, the obelisks also played an important role in the general concept of the park.
Návaznosti
MUNI/A/1257/2018, interní kód MUNázev: Kulturní identita v dějinách střední Evropy (Akronym: Kulturní identita)
Investor: Masarykova univerzita, Kulturní identita v dějinách střední Evropy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 6. 2024 20:36