Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{1510557, author = {Pavlíčková, Lenka}, address = {Brno}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018}, edition = {1., elektronické vyd.}, keywords = {mathematical disability; dyscalculia; solving learning tasks; case study; didactic test}, howpublished = {elektronická verze "online"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-9091-0}, publisher = {Masarykova univerzita}, title = {Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice}, url = {https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1022}, year = {2018} }
TY - BOOK ID - 1510557 AU - Pavlíčková, Lenka PY - 2018 TI - Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice VL - Matematika a didaktika matematiky, sv. 3 PB - Masarykova univerzita CY - Brno SN - 9788021090910 KW - mathematical disability KW - dyscalculia KW - solving learning tasks KW - case study KW - didactic test UR - https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1022 N2 - Monografie je věnována poruchám matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vlivem na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice. Problematika dyskalkulie je v současné době stále častějším tématem. Obtíže vyplývající z této poruchy zasahují nejen do výuky matematiky, ale i do výuky dalších předmětů zejména přírodovědných, kde se matematiky užívá, což má vliv především na úspěšnost žáka ve fyzice či chemii. Z těchto důvodů je publikace zaměřena na řešení učebních úloh žákem s dyskalkulií ve fyzice a v matematice. Při výzkumu je využívána kombinace dvou výzkumných metod: případové studie a didaktického testu z fyziky a z matematiky. S použitím případových studií jsme analyzovali žáky s poruchou matematických schopností, kteří se zúčastnili didaktického testu z fyziky nebo z matematiky. Ve výzkumu se potvrdilo, že u žáků s dyskalkulií jsou poškozeny některé funkce percepční, kognitivní a motorické, přičemž každý žák s dyskalkulií, který se výzkumného šetření zúčastnil, měl porušeny jiné funkce, v odlišné intenzitě a v rozdílné kombinaci. U žáků s dyskalkulií byla nejvíce poškozena dílčí funkce kognitivní funkce, oblast předčíselných a číselných představ. Pomocí didaktického testu z fyziky a matematiky byla posuzována úroveň dovednosti řešit učební úlohu ve fyzice a v matematice u žáků s dyskalkulií a u žáků bez dyskalkulie. Nejlepších výsledků v obou testech dosahovali žáci bez specifické poruchy učení a nejhorších žáci s dyskalkulií. Z výsledků vyplývá, že nejen žáci s dyskalkulií, ale i žáci s jinými specifickými poruchami učení mají ve fyzice a v matematice významné problémy. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba změny přístupu k žákům s dyskalkulií a se specifickými poruchami učení ve výuce matematiky a fyziky a potřeba změny v oblasti diagnostické a reedukační péče. ER -
PAVLÍČKOVÁ, Lenka. \textit{Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a v matematice}. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 189 s. Matematika a didaktika matematiky, sv. 3. ISBN~978-80-210-9091-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9091-2018.
|