J 2019

Towards professionalism through academic education in museum work : on the beginnings of museology education in Czech universities

KIRSCH, Otakar a Lucie JAGOŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Towards professionalism through academic education in museum work : on the beginnings of museology education in Czech universities

Název česky

Akademickým vzděláváním za profesionalizaci oboru muzejnictví : Příspěvek ke konstituování univerzitní výuky muzeologie v bývalém Československu

Autoři

KIRSCH, Otakar (203 Česká republika, domácí) a Lucie JAGOŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Museum Management and Curatorship, Taylor & Francis, 2019, 0964-7775

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00109486

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

EID Scopus

2-s2.0-85064590795

Klíčová slova česky

Československá muzeologie; dějiny muzeologického myšlení; univerzitní vzdělávání; muzeolgické studium; edukace muzejních pracovníků

Klíčová slova anglicky

Czechoslovak museology; history of museological thinking; university education; museum studies; education of museum employees

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2020 13:49, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

This contribution analyses three teaching units that once significantly influenced the development of museology in Czechoslovakia (now the Czech Republic), as well as in aninternational context: the Lectorate in Museum Studies, the external Chair/Department of Museology (both of them in the city of Brno), and the Prague Centre for Education in Museology. These institutions, closely associated with academic and museum matters, are discussed regarding their international importance (i.e., specific and innovative theoretical approaches to museum phenomena). This paper also offers some hitherto unpublished information about the origins and development of museology; it outlines the most important activities, the content of the curriculum and the modes of international cooperation. Considerable attention is also paid to the specific context of the period between 1939 and 1989 in the Czechoslovak Republic when the country was, with only short breaks, exposed to the influence of totalitarian ideologies.

Česky

Předložený příspěvek se zabývá analýzou tří učebních jednotek, které významným způsobem determinovaly tehdejší československou i světovou muzeologii – Lektorátem muzejnictví, externí katedrou/oddělením muzeologie (oba Brno) a konečně pražským Střediskem pro výuku muzeologie. Tyto instituce těsně spjaté s akademickým a muzejním prostředím jsou zkoumány nejen z hlediska jejich specifických a inovativních teoretických přístupů k muzejnímu fenoménu, ale zároveň jsou v textu odborné veřejnosti přiblíženy některé dosud nezveřejněné okolnosti jejich vzniku a vývoje, nastíněny nejdůležitější aktivity, obsah výukového kurikula a formy mezinárodní spolupráce. Výrazný prostor je věnován také specifickému dobovému kontextu, který byl mezi lety 1939–1989 na území dnešní České republiky až na krátké přestávky vystaven vlivu totalitních a totalitárních ideologií.

Návaznosti

MUNI/A/0930/2018, interní kód MU
Název: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace VIII
Investor: Masarykova univerzita, Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace VIII, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty