2019
Towards professionalism through academic education in museum work : on the beginnings of museology education in Czech universities
KIRSCH, Otakar a Lucie JAGOŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Towards professionalism through academic education in museum work : on the beginnings of museology education in Czech universities
Název česky
Akademickým vzděláváním za profesionalizaci oboru muzejnictví : Příspěvek ke konstituování univerzitní výuky muzeologie v bývalém Československu
Autoři
KIRSCH, Otakar (203 Česká republika, domácí) a Lucie JAGOŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Museum Management and Curatorship, Taylor & Francis, 2019, 0964-7775
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00109486
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
EID Scopus
2-s2.0-85064590795
Klíčová slova česky
Československá muzeologie; dějiny muzeologického myšlení; univerzitní vzdělávání; muzeolgické studium; edukace muzejních pracovníků
Klíčová slova anglicky
Czechoslovak museology; history of museological thinking; university education; museum studies; education of museum employees
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2020 13:49, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
This contribution analyses three teaching units that once significantly influenced the development of museology in Czechoslovakia (now the Czech Republic), as well as in aninternational context: the Lectorate in Museum Studies, the external Chair/Department of Museology (both of them in the city of Brno), and the Prague Centre for Education in Museology. These institutions, closely associated with academic and museum matters, are discussed regarding their international importance (i.e., specific and innovative theoretical approaches to museum phenomena). This paper also offers some hitherto unpublished information about the origins and development of museology; it outlines the most important activities, the content of the curriculum and the modes of international cooperation. Considerable attention is also paid to the specific context of the period between 1939 and 1989 in the Czechoslovak Republic when the country was, with only short breaks, exposed to the influence of totalitarian ideologies.
Česky
Předložený příspěvek se zabývá analýzou tří učebních jednotek, které významným způsobem determinovaly tehdejší československou i světovou muzeologii – Lektorátem muzejnictví, externí katedrou/oddělením muzeologie (oba Brno) a konečně pražským Střediskem pro výuku muzeologie. Tyto instituce těsně spjaté s akademickým a muzejním prostředím jsou zkoumány nejen z hlediska jejich specifických a inovativních teoretických přístupů k muzejnímu fenoménu, ale zároveň jsou v textu odborné veřejnosti přiblíženy některé dosud nezveřejněné okolnosti jejich vzniku a vývoje, nastíněny nejdůležitější aktivity, obsah výukového kurikula a formy mezinárodní spolupráce. Výrazný prostor je věnován také specifickému dobovému kontextu, který byl mezi lety 1939–1989 na území dnešní České republiky až na krátké přestávky vystaven vlivu totalitních a totalitárních ideologií.
Návaznosti
MUNI/A/0930/2018, interní kód MU |
|