p 2019

Středověké umění jako (současný) zážitek

FOLETTI, Ivan

Basic information

Original name

Středověké umění jako (současný) zážitek

Name (in English)

Medieval art as a (contemporary) experience

Authors

Edition

Kolokvium Učit umění, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Migrating Art Historians; Medieval Pilgrimage; Embodied Experience; Pilgrimage Art; Art as Experience
Změněno: 22/5/2024 15:35, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

Svět je dnes doslova posedlý obrazy. Nacházíme je všude, ale stále více jim dominují dvojrozměrná zobrazení na displejích. Pro nové generace jsou tato zobrazení často skutečnější než sama skutečnost. Jak jim potom vyprávět o době, kdy moc obrazů spočívala v jejich materiální realitě a (často) jedinečnosti? Cílem mého příspěvku je představit metodu výuky středověkého umění, která má studenty vést v první řadě k tomu, aby se artefaktů, které studují, dotýkali. Síla středověkého umění spočívala však také v jeho spojení s rituály a jejich performativní silou. Proto bych se také rád zamyslel, jak je možné aktivovat umělecký předmět dob minulých skrze zkušenost vlastního těla, a konečně také nad tím, jak přítomný zážitek může pomoci pochopení minulosti.

In English

The world is today literally obsessed with images. We find them everywhere, but they are increasingly dominated by two-dimensional displays. For the new generations, these images are often more real than reality. It is then difficult to tell them about a time when a lot of images rested on their material reality and (often) uniqueness? The aim of my paper is to introduce a method of teaching medieval art, which is intended to lead students to "touch" on the artifacts they study. The power of medieval art was however also in its connection with rituals and their performative power. Therefore, I would also like to think about how it is possible to activate the artistic subject of the past, through the experience of one's own body. Finally I would like to investigate how the present experience can help to understand the past.

Links

MUNI/A/1378/2018, interní kód MU
Name: Forma, vizuální význam a okolnosti vzniku uměleckého díla v architektuře a ve výtvarném umění (Acronym: Forma, vizuální význam)
Investor: Masaryk University, Category A