VLČKOVÁ, Kateřina, Petr KVĚTON, Stanislav JEŽEK, Jan MAREŠ a Kateřina LOJDOVÁ. Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 24, č. 1, s. 135-155. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky
Název anglicky Adaptation of the Behavior and Instructional Management Scale to Czech classroom conditions
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Petr KVĚTON (203 Česká republika, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW full text SP
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00107380
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6
Klíčová slova česky management třídy; management chování; management výuky; Škála managementu chování a výuky (Behavior and Instructional Management Scale); učitelé; nižší sekundární vzdělávání; adaptace dotazníku
Klíčová slova anglicky classroom management; behavioural management; instructional management; Behavior and Instructional Management Scale; teachers; lower secondary education; questionnaire adaptation
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Změněno: 14. 3. 2022 11:15.
Anotace
Management třídy lze nahlížet jako systém strategií, které používá učitel s cílem ovlivnit sociální prostředí třídy tak, aby byly posíleny učební podmínky. Efektivní management třídy vede k lepším vzdělávacím výsledkům žáků a přispívá u učitelů k setrvání v profesi. Rozlišovány bývají dvě oblasti managementu třídy: (a) management chování, který se týká jak prevence nevhodného chování stanovením pravidel apod., tak reakcí na nevhodné chování; (b) management výuky, který je zaměřen na plánování hodin, stanovování výukových cílů, používání výukových metod či podporu samostatné práce žáků. Tyto dvě oblasti managementu třídy lze měřit dvanáctipoložkovou Škálou managementu chování a výuky (Behavior and Instructional Management Scale – BIMS) (Martin & Sass, 2010), jejíž adaptaci do českého prostředí popisuje prezentovaná studie. Rozšířená sada 24 položek BIMS (publikovaná autory BIMS jako základ pro tvorbu dotazníku) byla administrována 123 učitelům z druhého stupně základního vzdělávání v Brně a okolí. Na dvanácti položkách vybraných pro finální verzi původní anglické verze BIMS byla provedena konfirmační faktorová analýza, přičemž dvoufaktorový model managementu chování a výuky odpovídal datům přibližně stejně jako u autorů originální metody. Na rozšířené sadě položek byla provedena explorační faktorová analýza a navržena modifikovaná sada dvanácti položek vhodnějších pro české prostředí. Pro obě verze byla z jištěna vnitřní konzistence na přijatelné úrovni. Originální verzi BIMS lze doporučit pro výzkumné použití v případech, kdy je cílem mezinárodní srovnávání. Námi navržená modifikovaná verze vyžaduje následné potvrzení v navazujících studiích, což je v příspěvku dále diskutováno, včetně možných aplikací pro výzkum.
Anotace anglicky
Classroom management can be viewed as a system of strategies employed by a teacher to influence the social space of the classroom to foster an environment where learning can occur. Teachers' effective classroom management leads to high student achievement and contributes to teachers remaining in the profession. Two basic dimensions of classroom management can be distinguished: (a) behaviour management, which is directed at both preventing misbehaviour by setting rules and so on and reacting to misbehaviour; and (b) instructional management, which is aimed at well-planned lessons and includes aspects of classroom life such as establishing teaching goals, using instructional methods, and monitoring independent student work. These two dimensions of classroom management can be measured by 12 items on the Behavior and Instructional Management Scale (BIMS; Martin & Sass, 2010), the adaptation to Czech conditions of which we describe in this study. The longer 24-item Czech version of the BIMS (published by the BIMS authors as the basis for questionnaire development) was administered to 123 teachers in lower secondary schools in the city of Brno and its surroundings. Confirmatory factor analysis was conducted for the 12-item scale selected from the final version of the original English BIMS version. The two-factor model of behaviour and instructional management fitted to the data in approximately a similar degree as was the case for the authors of the original method. Exploratory factor analysis was conducted for the longer item set. The modified set of 12 items was suggested as a more suitable version for Czech conditions. For both instrument versions, the internal consistency was found to be of an acceptable level. The original version of the BIMS can be recommended for research purposes if the aim is an international comparison. The modified version suggested by us requires further validation in follow-up studies, as we discuss in this study along with further possible research applications.
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaVNázev: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
1900-5216-1-PB.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 27. 4. 2019

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf?info
Vloženo
So 27. 4. 2019 17:27, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • osoba Dana Nesnídalová, učo 831
  • osoba doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • osoba Dana Nesnídalová, učo 831
  • osoba doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622
Atributy
 

1900-5216-1-PB.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
330,4 KB
Hash md5
ce19fbafa4f1463ed3bc415394144463
Vloženo
So 27. 4. 2019 17:27

1900-5216-1-PB.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1526576/1900-5216-1-PB.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1526576/1900-5216-1-PB.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
51,7 KB
Hash md5
82b47a9f82bb173f837b09a0be42eaea
Vloženo
So 27. 4. 2019 17:32
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 23. 6. 2024 13:30