Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1526576, author = {Vlčková, Kateřina and Květon, Petr and Ježek, Stanislav and Mareš, Jan and Lojdová, Kateřina}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6}, keywords = {classroom management; behavioural management; instructional management; Behavior and Instructional Management Scale; teachers; lower secondary education; questionnaire adaptation}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky}, url = {http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1900}, volume = {24}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1526576 AU - Vlčková, Kateřina - Květon, Petr - Ježek, Stanislav - Mareš, Jan - Lojdová, Kateřina PY - 2019 TI - Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky JF - Studia paedagogica VL - 24 IS - 1 SP - 135-155 EP - 135-155 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - classroom management KW - behavioural management KW - instructional management KW - Behavior and Instructional Management Scale KW - teachers KW - lower secondary education KW - questionnaire adaptation UR - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1900 L2 - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1900 N2 - Management třídy lze nahlížet jako systém strategií, které používá učitel s cílem ovlivnit sociální prostředí třídy tak, aby byly posíleny učební podmínky. Efektivní management třídy vede k lepším vzdělávacím výsledkům žáků a přispívá u učitelů k setrvání v profesi. Rozlišovány bývají dvě oblasti managementu třídy: (a) management chování, který se týká jak prevence nevhodného chování stanovením pravidel apod., tak reakcí na nevhodné chování; (b) management výuky, který je zaměřen na plánování hodin, stanovování výukových cílů, používání výukových metod či podporu samostatné práce žáků. Tyto dvě oblasti managementu třídy lze měřit dvanáctipoložkovou Škálou managementu chování a výuky (Behavior and Instructional Management Scale – BIMS) (Martin & Sass, 2010), jejíž adaptaci do českého prostředí popisuje prezentovaná studie. Rozšířená sada 24 položek BIMS (publikovaná autory BIMS jako základ pro tvorbu dotazníku) byla administrována 123 učitelům z druhého stupně základního vzdělávání v Brně a okolí. Na dvanácti položkách vybraných pro finální verzi původní anglické verze BIMS byla provedena konfirmační faktorová analýza, přičemž dvoufaktorový model managementu chování a výuky odpovídal datům přibližně stejně jako u autorů originální metody. Na rozšířené sadě položek byla provedena explorační faktorová analýza a navržena modifikovaná sada dvanácti položek vhodnějších pro české prostředí. Pro obě verze byla z jištěna vnitřní konzistence na přijatelné úrovni. Originální verzi BIMS lze doporučit pro výzkumné použití v případech, kdy je cílem mezinárodní srovnávání. Námi navržená modifikovaná verze vyžaduje následné potvrzení v navazujících studiích, což je v příspěvku dále diskutováno, včetně možných aplikací pro výzkum. ER -
VLČKOVÁ, Kateřina, Petr KVĚTON, Stanislav JEŽEK, Jan MAREŠ a Kateřina LOJDOVÁ. Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky. \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč.~24, č.~1, s.~135-155. ISSN~1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6.
|