2019
The impact of Christianity on the late antique cities : destructive or constructive?
ŠTĚPÁNEK, TomášZákladní údaje
Originální název
The impact of Christianity on the late antique cities : destructive or constructive?
Název česky
Vliv křesťanství na pozdně antická města : konstruktivní, nebo destruktivní?
Autoři
ŠTĚPÁNEK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Roudnice nad Labem, Klasické rozhovory - Colloquia classica, od s. 66-76, 11 s. 2019
Nakladatel
Podřipské muzeum Roudnice nad Labem
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60102 Archaeology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00109617
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-86924-24-3
Klíčová slova česky
pozdně antická města; politická role křesťanství; sociální role křesťanství; ekonomická role křesťanství; urbanistická role křesťanství
Klíčová slova anglicky
late ancient cities; urbanistic role of Christianity; economic role of Christianity; social role of Christianity; political role of Christianity
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2020 15:51, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
The aim of this article was to try to decide between the destructiveness or constructivity of Christianity in late ancient cities, through the various roles (political, economic, social and urbanistic) that Christianity held or influenced in the city. Based on the findings from written and archaeological sources, I would not formulate this question in the exclusionary (either, or) but rather merge ratio. The whole of the late-ancient period, especially as a transitional phase between antiquity and the early Middle Ages, could be considered as declining or transforming, including cities. However, such reasoning may be misleading because after the decline in late antiquity / early Middle Ages, the rise of the 11th and 12th centuries BC followed. So I would evaluate the effect of Christianity in the late antique cities of the Roman Empire as destructively constructive. Something is lost by the influence of the Church (pagan festivals, temples, curia), but something new also arises (Christian festivals, churches, structures). If religion, as one of the key components of ancient society, changes itself, society itself (and vice versa) is transformed under this influence.
Česky
Cílem práce bylo pokusit se rozhodnout mezi destruktivitou, či konstruktivitou křesťanství v pozdně antických městech, prostřednictvím různých rolí (politická, hospodářská, společenská a urbanistická), které křesťanství ve městě zastávalo či ovlivňovalo. Na základě zjištění z písemných a archeologických pramenů bych tuto otázku neformuloval ve vylučovací poměru (buď, anebo), ale spíše slučovacím (a). Celé pozdně antické období důležité především jako přechodná fáze mezi antikou a raným středověkem, bychom mohli hodnotit jako upadající, či transformující se, města nevyjímaje. Takové uvažování však může být zavádějící, protože po úpadku v pozdní antice/raném středověku následoval rozkvět v 11. a 12. století n. l. Podobně při procesu transformace musí něco zaniknout, aby mohlo něco jiného (nového) vzniknout. Hodnotil bych tedy působení křesťanství v pozdně antických městech římské říše jako destruktivně konstruktivní. Něco vlivem církve zaniká (pohanské slavnosti, chrámy, kurie), ale něco nového i vzniká (křesťanské slavnosti, kostely, struktury). Změní-li se náboženství, jako jedna z klíčových složek antické společnosti, transformuje se pod tímto vlivem i samotná společnost (a naopak).
Návaznosti
MUNI/A/0930/2018, interní kód MU |
|