J 2019

Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna

FÓNADOVÁ, Laura a Tomáš KATRŇÁK

Základní údaje

Originální název

Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna

Název anglicky

Ethnic differentiation of Czech primary schools: the case of Brno

Autoři

FÓNADOVÁ, Laura (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. 2019, 1802-5854

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50401 Sociology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/19:00107465

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

základní školy; etnicita; romské děti; nerovnosti ve vzdělávání; diferenciace ve vzdělávání; Česká republika

Klíčová slova anglicky

primary schools; ethnicity; Roma children; inequalities in education; school differentiation; Czech Republic

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2020 09:53, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

V České republice patří etnicita mezi zásadní sociální determinanty vzdělanostních nerovností. Role etnicity je nejviditelnější na úrovni základního vzdělávání. Příspěvek se zaměřuje na otázku, zda české základní školství vykazuje v tomto směru diferenciační (případně segregační) tendence a zda dochází k posilování či oslabování těchto tendencí. Pro výzkum jsme vybrali město Brno, které se již od roku 2006 každý rok zúčastňuje celostátního projektu fotografování prvních tříd základních škol. Díky pravidelné vysoké účasti brněnských škol poskytuje tato akce v rámci města unikátní data, která umožňují zmapovat první třídy základních škol v Brně z hlediska etnického složení. Zaměřujeme se na to, jak se mění počet, velikost a především etnická skladba prvních tříd na brněnských základních školách mezi roky 2006 až 2014. Etnickou strukturu tříd zjišťujeme metodou externí kategorizace. Data představujeme nejen pomocí deskriptivních statistik (procent), ale analyzujeme je také pomocí log-lineárních modelů. Naše výsledky ukazují, že ve vybraném období lze mezi brněnskými základními školami sledovat etnickou diferenciaci a tento trend mírně posiluje. Na úrovni Brna přitom dochází ke dvojí etnické diferenciaci. První je strukturálně podmíněná, druhou vysvětlujeme chováním majoritní populace.

Anglicky

The text analyses ethnic segregation in Brno between 2006 and 2014.

Návaznosti

GA19-06326S, projekt VaV
Název: Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015