2019
Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna
FÓNADOVÁ, Laura a Tomáš KATRŇÁKZákladní údaje
Originální název
Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna
Název anglicky
Ethnic differentiation of Czech primary schools: the case of Brno
Autoři
FÓNADOVÁ, Laura (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. 2019, 1802-5854
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50401 Sociology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/19:00107465
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
základní školy; etnicita; romské děti; nerovnosti ve vzdělávání; diferenciace ve vzdělávání; Česká republika
Klíčová slova anglicky
primary schools; ethnicity; Roma children; inequalities in education; school differentiation; Czech Republic
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2020 09:53, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
V České republice patří etnicita mezi zásadní sociální determinanty vzdělanostních nerovností. Role etnicity je nejviditelnější na úrovni základního vzdělávání. Příspěvek se zaměřuje na otázku, zda české základní školství vykazuje v tomto směru diferenciační (případně segregační) tendence a zda dochází k posilování či oslabování těchto tendencí. Pro výzkum jsme vybrali město Brno, které se již od roku 2006 každý rok zúčastňuje celostátního projektu fotografování prvních tříd základních škol. Díky pravidelné vysoké účasti brněnských škol poskytuje tato akce v rámci města unikátní data, která umožňují zmapovat první třídy základních škol v Brně z hlediska etnického složení. Zaměřujeme se na to, jak se mění počet, velikost a především etnická skladba prvních tříd na brněnských základních školách mezi roky 2006 až 2014. Etnickou strukturu tříd zjišťujeme metodou externí kategorizace. Data představujeme nejen pomocí deskriptivních statistik (procent), ale analyzujeme je také pomocí log-lineárních modelů. Naše výsledky ukazují, že ve vybraném období lze mezi brněnskými základními školami sledovat etnickou diferenciaci a tento trend mírně posiluje. Na úrovni Brna přitom dochází ke dvojí etnické diferenciaci. První je strukturálně podmíněná, druhou vysvětlujeme chováním majoritní populace.
Anglicky
The text analyses ethnic segregation in Brno between 2006 and 2014.
Návaznosti
GA19-06326S, projekt VaV |
|