MIKULÍK, Robert, Lucie VONDRÁČKOVÁ, Hana POKORNÁ, Veronika SVOBODOVÁ, Andreea Madalina GRECU, Jiří VÍTOVEC, Jiří NEUMANN a Ondřej SUCHÝ. Feasibility and efficacy of an educational programme to increase awareness of stroke and heart attack in children. Health Education Journal. London: SAGE Publication, 2019, roč. 78, č. 7, s. 812-823. ISSN 0017-8969. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/0017896919849080.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Feasibility and efficacy of an educational programme to increase awareness of stroke and heart attack in children
Autoři MIKULÍK, Robert (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie VONDRÁČKOVÁ (203 Česká republika), Hana POKORNÁ (203 Česká republika), Veronika SVOBODOVÁ (203 Česká republika), Andreea Madalina GRECU (203 Česká republika), Jiří VÍTOVEC (203 Česká republika, domácí), Jiří NEUMANN (203 Česká republika) a Ondřej SUCHÝ (203 Česká republika).
Vydání Health Education Journal, London, SAGE Publication, 2019, 0017-8969.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30201 Cardiac and Cardiovascular systems
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.938
Kód RIV RIV/00216224:14110/19:00110002
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1177/0017896919849080
UT WoS 000483644100008
Klíčová slova anglicky e-learning; health education; infarction; knowledge; stroke
Štítky 14110115, 14110127, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Miškechová, učo 341652. Změněno: 8. 2. 2021 14:43.
Anotace
Objective: The objective of this study was to evaluate the feasibility and effectiveness of an innovative school stroke and heart attack educational programme for children. Design: Non-randomised controlled trial with intervention and control group conducted in set time periods. Results were compared among time periods in both groups and also between both groups. Setting: The study included children from 47 schools in Czech Republic. Children from 37 schools in one county (N = 2,436) participated as the target population. The control group involved 900 pupils from 10 schools in another county. Methods: The 45-minute multimedia Web-based video programme was designed to teach the appropriate response to stroke and heart attack symptoms. The target population received education and testing. The control population received only testing and no education. Results: Baseline knowledge assessment was identical across the target and the control populations. After education, knowledge in the target population had improved significantly. After 3 months, knowledge assessment scored 65% in the target population and 66% in the control population (intergroup difference p = .75). Conclusion: The educational programme increased response to stroke and heart attack symptoms compared to the control group, although in the target group comprehension improved only in short term when compared to the baseline. Knowledge for heart attack was better than for stroke.
Návaznosti
LM2015090, projekt VaVNázev: Český národní uzel Evropské sítě infrastruktur klinického výzkumu (Akronym: CZECRIN)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, CZECRIN - Český národní uzel Evropské sítě infrastruktur klinického výzkumu
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 09:53