J 2019

Feasibility and efficacy of an educational programme to increase awareness of stroke and heart attack in children

MIKULÍK, Robert, Lucie VONDRÁČKOVÁ, Hana POKORNÁ, Veronika SVOBODOVÁ, Andreea Madalina GRECU et. al.

Základní údaje

Originální název

Feasibility and efficacy of an educational programme to increase awareness of stroke and heart attack in children

Autoři

MIKULÍK, Robert (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie VONDRÁČKOVÁ (203 Česká republika), Hana POKORNÁ (203 Česká republika), Veronika SVOBODOVÁ (203 Česká republika), Andreea Madalina GRECU (203 Česká republika), Jiří VÍTOVEC (203 Česká republika, domácí), Jiří NEUMANN (203 Česká republika) a Ondřej SUCHÝ (203 Česká republika)

Vydání

Health Education Journal, London, SAGE Publication, 2019, 0017-8969

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30201 Cardiac and Cardiovascular systems

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.938

Kód RIV

RIV/00216224:14110/19:00110002

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000483644100008

Klíčová slova anglicky

e-learning; health education; infarction; knowledge; stroke

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2021 14:43, Mgr. Tereza Miškechová

Anotace

V originále

Objective: The objective of this study was to evaluate the feasibility and effectiveness of an innovative school stroke and heart attack educational programme for children. Design: Non-randomised controlled trial with intervention and control group conducted in set time periods. Results were compared among time periods in both groups and also between both groups. Setting: The study included children from 47 schools in Czech Republic. Children from 37 schools in one county (N = 2,436) participated as the target population. The control group involved 900 pupils from 10 schools in another county. Methods: The 45-minute multimedia Web-based video programme was designed to teach the appropriate response to stroke and heart attack symptoms. The target population received education and testing. The control population received only testing and no education. Results: Baseline knowledge assessment was identical across the target and the control populations. After education, knowledge in the target population had improved significantly. After 3 months, knowledge assessment scored 65% in the target population and 66% in the control population (intergroup difference p = .75). Conclusion: The educational programme increased response to stroke and heart attack symptoms compared to the control group, although in the target group comprehension improved only in short term when compared to the baseline. Knowledge for heart attack was better than for stroke.

Návaznosti

LM2015090, projekt VaV
Název: Český národní uzel Evropské sítě infrastruktur klinického výzkumu (Akronym: CZECRIN)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, CZECRIN - Český národní uzel Evropské sítě infrastruktur klinického výzkumu