2019
Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání
ADAM, MartinZákladní údaje
Originální název
Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání
Název česky
Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání
Název anglicky
Layering of Appellative Components as a Persuasive Strategy in Closing Passages of Czech and English Sermons
Autoři
ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Časopis pro moderní filologii, Praha, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2019, 0008-7386
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00107495
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
persvaze; kázání; náboženský; apel; logos; étos; patos
Klíčová slova anglicky
persuasion; sermon; religious; appeal; logos; ethos; pathos
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2020 13:22, Dana Nesnídalová
V originále
Předkládaný korpusově založený článek si klade za cíl identifikovat a prozkoumat způsoby, jakými kazatelé ve svých kázáních, přesněji řečeno v jejich závěrečných pasážích docilují kýženého přesvědčovacího účinku na základě využití všech tří složek aristotelovského apelu (logos, étos a patos) a jejich postupného řazení. Zvláštní pozornost je věnována strukturním rozdílnostem mezi persvazivními postupy v anglicko-českém kontrastivním pojetí. Výzkumný korpus shromážděný pro účely tohoto článku (označený jako REL) je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu zabývajícího se persvazí v několika typech specializovaného diskurzu (viz např. Adam 2017, Dontcheva-Navrátilová, 2018; Povolná, 2018; Vogel, 2018). Obsahuje 50 kázání v angličtině (REL-ENG) a 50 v češtině (REL-CZ), přičemž oba subkorpusy jsou srovnatelné délky.
Anglicky
While persuasion seems to be present virtually in all texts across cultures, times and registers, in many ways it is primarily religious discourse that adopts persuasion as one of its key instruments to convince the audience of the veracity of the doctrine it presents. The present paper explores Czech and English scripted sermons, particularly their closing passages, in respect of the persuasive strategies employed. The main emphasis is placed on how preachers combine the three components of Aristotelian appeal and how such layering may enhance persuasion. The corpus-based analysis shows that the sophisticated structure of the closing passages of the sermons is capable of creating the desired persuasive effect, presenting the doctrine (logos), building the preacher’s credibility and authority (ethos) as well as evoking emotions (pathos). Such an intricate interplay of the Aristotelian components thus leads the audience to the desired understanding and to a more effective reception of the truth presented, and, ultimately, to persuasion. It follows that unlike the rather rigid persuasive structure of Czech sermon closings (viz. L-E-P), English closing passages exhibit a much greater diversity.
Návaznosti
GA17-16195S, projekt VaV |
|