J 2019

Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání

ADAM, Martin

Basic information

Original name

Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání

Name in Czech

Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání

Name (in English)

Layering of Appellative Components as a Persuasive Strategy in Closing Passages of Czech and English Sermons

Authors

ADAM, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Časopis pro moderní filologii, Praha, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2019, 0008-7386

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00107495

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

persvaze; kázání; náboženský; apel; logos; étos; patos

Keywords in English

persuasion; sermon; religious; appeal; logos; ethos; pathos

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/3/2020 13:22, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Předkládaný korpusově založený článek si klade za cíl identifikovat a prozkoumat způsoby, jakými kazatelé ve svých kázáních, přesněji řečeno v jejich závěrečných pasážích docilují kýženého přesvědčovacího účinku na základě využití všech tří složek aristotelovského apelu (logos, étos a patos) a jejich postupného řazení. Zvláštní pozornost je věnována strukturním rozdílnostem mezi persvazivními postupy v anglicko-českém kontrastivním pojetí. Výzkumný korpus shromážděný pro účely tohoto článku (označený jako REL) je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu zabývajícího se persvazí v několika typech specializovaného diskurzu (viz např. Adam 2017, Dontcheva-Navrátilová, 2018; Povolná, 2018; Vogel, 2018). Obsahuje 50 kázání v angličtině (REL-ENG) a 50 v češtině (REL-CZ), přičemž oba subkorpusy jsou srovnatelné délky.

In English

While persuasion seems to be present virtually in all texts across cultures, times and registers, in many ways it is primarily religious discourse that adopts persuasion as one of its key instruments to convince the audience of the veracity of the doctrine it presents. The present paper explores Czech and English scripted sermons, particularly their closing passages, in respect of the persuasive strategies employed. The main emphasis is placed on how preachers combine the three components of Aristotelian appeal and how such layering may enhance persuasion. The corpus-based analysis shows that the sophisticated structure of the closing passages of the sermons is capable of creating the desired persuasive effect, presenting the doctrine (logos), building the preacher’s credibility and authority (ethos) as well as evoking emotions (pathos). Such an intricate interplay of the Aristotelian components thus leads the audience to the desired understanding and to a more effective reception of the truth presented, and, ultimately, to persuasion. It follows that unlike the rather rigid persuasive structure of Czech sermon closings (viz. L-E-P), English closing passages exhibit a much greater diversity.

Links

GA17-16195S, research and development project
Name: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Czech Science Foundation