B 2018

Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice

BUDÍNOVÁ, Irena

Basic information

Original name

Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice

Name (in English)

Approaches of gifted pupils to solving some types of mathematical tasks

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 202 pp. Matematika a didaktika matematiky, sv. č. 4, 2018

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-9216-7

Keywords (in Czech)

nadání; nadaný žák; matematické nadání; matematická úloha; řešitelské strategie

Keywords in English

gift; gifted pupil; mathematical gift; mathematical problem; solving strategies

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 24/7/2019 11:00, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Hlavním cílem monografie je demonstrovat různé přístupy v uvažování při řešení slovních úloh nadanými žáky 1. a 2. stupně základní školy. První část monografie je teoretická a zabývá se problematikou nadaných žáků – definicí nedání, možnostmi identifikace nadaných žáků, druhy nadání, problémy nadaných žáků ve školní praxi. V praktické části je věnována pozornost teorii různých strategií při řešení určitých typů matematických úloh, jako jsou úlohy rovnicového typu či logické úlohy. Na konkrétních případech jsou demonstrovány různé typy nadání a jejich různé projevy v matematice, dále jsou analyzovány různé přístupy nadaných žáků k řešení matematických úloh.

In English

The monograph deals with different ways of solving word problems by first and second degree pupils. The first part of the book is theoretical and deals with the issue of gifted pupils - with definition of the gift, possibilities of identification of gifted pupils, types of gifts, problems of gifted pupils in school practice. In the practical part of the book, attention is paid to the theory of different solution strategies in algebraic tasks and logical tasks. Various types of gift are demonstrated on concrete cases. Different ways of solving are shown.