J 2019

Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later

PEŠKOVÁ, Karolína, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHT

Základní údaje

Originální název

Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later

Název česky

Akceptace kurikulární reformy učiteli v ČR: deset let poté

Autoři

PEŠKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Center for Educational Policy Studies Journal, 2019, 1855-9719

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovinsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00107534

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kurikulární reforma; učitelé; postoje; akcptace; rezistence; kurikulární dokumenty

Klíčová slova anglicky

curriculum reform; teachers’ attitudes; acceptance; resistance; curriculum documents

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2020 11:45, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Similarly to other Visegrád Group countries, the most recent curriculum reform in the Czech Republic brought substantial changes in the curriculum documents for schools. The purpose of this study is to investigate Czech primary and lower secondary teachers’ current attitudes towards curriculum reform. The results of a survey (n = 701) indicate that teachers have adopted rather negative attitudes. The acceptance of reform tends to increase among the teachers who use curriculum documents regularly and among the teachers with higher self-efficacy. In addition, teachers with system-centred/curriculum-oriented approaches are willing to accept the reform. There is no significant difference between teachers’ gender, their length of teaching experience, and their involvement in school management. Within the general frame of the Concern-Based Adoption Model (CBAM), the study draws on data from one country, but the implications for further educational development are potentially applicable across countries with similar educational policy backgrounds.

Česky

Podobně jako v ostatních zemích V4 přinesla kurikulární reforma v ČR zásadní změny týkající se kurikulárních dokumentů. Cílem této studie je zjistit, jaké jsou postoje českých učitelů ZŠ k této reformě. Výsledky dotazníkového šetření (n = 701) poukazují na spíše negativní postoje učitelů. Akceptace má tendenci se zvyšovat u učitelů, kteří používají kurikulární dokumenty pravidelně, a u učitelů s vyšší mírou subjektivně vnímané zdatnosti. Neprokázal se statisticky významný rozdíl mezi učiteli s ohledem na pohlaví, délku učitelské praxe a post ve vedení školy. Studie sice staví na modelu CBAM použitého v kontextu ČR, implikace je však možné vztahovat i pro jiné země s podobným vzdělávacím kontextem.

Návaznosti

GA15-05122S, projekt VaV
Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy