B 2018

Ženy u oltáře. Nikdy? Jáhenky, vdovy a kněžky a ikonografie Matky Boží (III.–VI. století)

FOLETTI, Ivan

Základní údaje

Originální název

Ženy u oltáře. Nikdy? Jáhenky, vdovy a kněžky a ikonografie Matky Boží (III.–VI. století)

Název česky

Ženy u oltáře. Nikdy? Jáhenky, vdovy a kněžky a ikonografie Matky Boží (III.–VI. století)

Název anglicky

Women at the altar. Never? Deaconesses, widows and priestesses and iconography of the Mother of God

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, 77 s. Parva Convivia, sv. č. 4, 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-9113-9

Štítky

Změněno: 12. 3. 2020 07:33, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Jaká je a jaká byla role žen v církvi? Dnes jsou ženy, protože nemohou být vysvěcené, postavené mimo církevní hierarchii, která je složená pouze z vysvěcených osob. Ale bylo tomu tak vždy? Na tuto otázku hledá odpověď kniha „Ženy u oltáře. Nikdy?“ Kniha zahrnuje do debaty umělecká díla z období od 4. do 6. stol. zobrazující Matku Boží nebo díla objednaná ženami. Nová ikonografie, která se na nich objevuje, neznázorňuje Marii jako patricijku, či dívku bez závoje. Maria má maforium, těžký závoj vdaných žen a vdov, a později i štolu. Na základě srovnání s dalšími díly i s dobovými texty lze dojít k závěru, že se maforium a štola staly znaky vysvěcených žen. Do ikonografie Matky Boží by se tak promítly prvky označující skupinu žen, která po krátkou dobu patřila do hierarchických struktur církve.

Anglicky

What is and what was the role of women in the Church? Nowadays, women cannot be ordained and are excluded from the Church hierarchy of ordained people. But has this always been the case? The book “Women at the Altar. Never?” aims to answer this question. The book brings artwork from the 4th–6th centuries, commissioned by women, and works showing the Mother of God, into the debate. The iconography that emerges does not present Mary as a patrician or girl without a veil. She has a stole and maphorion, the heavy veil of married women and widows. Comparison with contemporary texts and artwork could lead to the conclusion that these items of clothing were attributes of ordained women. Mary’s iconography would thus mirror the signs of women briefly belonging to church hierarchical structures.