JUHAŇÁK, Libor, Jiří ZOUNEK, Klára ZÁLESKÁ, Ondřej BÁRTA a Kristýna VLČKOVÁ. The relationship between the age at first computer use and students' perceived competence and autonomy in ICT usage : A mediation analysis. Computers & Education. roč. 141, NOV 2019, s. 1-14. ISSN 0360-1315. doi:10.1016/j.compedu.2019.103614. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The relationship between the age at first computer use and students' perceived competence and autonomy in ICT usage : A mediation analysis
Autoři JUHAŇÁK, Libor (203 Česká republika, domácí), Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí), Klára ZÁLESKÁ (203 Česká republika, domácí), Ondřej BÁRTA (203 Česká republika, domácí) a Kristýna VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Computers & Education, 2019, 0360-1315.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 5.296
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00113977
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103614
UT WoS 000484653000008
Klíčová slova anglicky ICT competence; ICT autonomy; Early computer use; Mediation analysis; PISA 2015
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., učo 1752. Změněno: 1. 3. 2022 22:35.
Anotace
Knowledge and skills with information and communications technology (ICT) usage are an essential part of modern life. In recent years, the age at which children have their first contact with ICT and first use of ICT has been decreasing. This can significantly affect the development of their digital literacy. This study investigates the relationship between the age at which children start using a computer and the degree of their perceived ICT competence and autonomy at the age of fifteen. It proposes a multiple mediator model within which the investigated relationship is mediated by ICT usage, ICT interest, and the degree to which ICT is a part of students' everyday social interactions. The model is then tested using data from 21 European OECD countries. The test results show that children who start using a computer at a later age (after the age of seven) demonstrate significantly lower ICT competence and ICT autonomy at the age of fifteen. The results of the mediation analysis suggest that the degree of ICT usage in the home environment for school purposes or activities seems less significant to the development of ICT competence and ICT autonomy than other studied ICT-related variables.
Návaznosti
GA17-06152S, projekt VaVNázev: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Grantová agentura ČR, Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 16:46