SELUCKÁ, Markéta, Iva ŠŤAVÍKOVÁ ŘEZNÍČKOVÁ a Pavel LOUTOCKÝ. Information Obligations and Disinformation of Consumers: Czech Law Report. Online. In Gert Straetmans. Information Obligations and Disinformation of Consumers. Switzerland: Springer Nature Switzerland AG 2019, 2019. s. 339-364. Ius Comparatum - Global Studies in Comparative Law book series (GSCL, volume 33). ISBN 978-3-030-18053-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-18054-6_9. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Information Obligations and Disinformation of Consumers: Czech Law Report
Název česky Informační povinnosti a desinformace spotřebitelů: Česká národní zpráva
Autoři SELUCKÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí), Iva ŠŤAVÍKOVÁ ŘEZNÍČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel LOUTOCKÝ (203 Česká republika, domácí)
Vydání Switzerland, Information Obligations and Disinformation of Consumers, od s. 339-364, 26 s. Ius Comparatum - Global Studies in Comparative Law book series (GSCL, volume 33), 2019.
Nakladatel Springer Nature Switzerland AG 2019
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50501 Law
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Web nakladatele Abstakt kapitoly
Kód RIV RIV/00216224:14220/19:00110649
Organizační jednotka Právnická fakulta
ISBN 978-3-030-18053-9
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-18054-6_9
Klíčová slova česky ochrana spotřebitele, informační povinnost
Klíčová slova anglicky consumer protection; Information Obligations
Štítky rivok, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 12. 5. 2020 20:18.
Anotace
The text is focused primarily on the concept of informed consumers in the Czech law. In the beginning it describes general characteristics of the consumer information model, then it analyses pre-contractual information obligation and the demands focused on the transparency. As the position of the consumer is weaker than the position of entrepreneur, misleading commercial practices and unfair contract terms are examined as well. The text is then focused on sector specific rules, such as on the area of financial services and on the aspects of digital consumer including contracting, using cookies and reasonable consumer expectations. Throughout the text, some problematic aspects of Czech regulation or inappropriate implementation of European legislation are mentioned as well. The text then concludes (and it is trying to point out throughout the whole text), that the consumer could be overloaded by provided information. The aim of the chapter is to introduce national specifics within abovementioned areas and to analyse relevant questions of consumer protection connected with the topic of the informed consumer.
Anotace česky
Kapitola v knize pojednává o informační povinnosti v případě ochrany spotřebitele kontextu českého soukromého práva s důrazem na aktuální českou i evropskou judikaturu.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 04:27