2019
Vyhodnocení adresného zvaní českých občanů do screeningových programů
NGO, Ondřej, Renata CHLOUPKOVÁ, M. AMBROŽOVÁ, Š. SUCHÁNEK, M. ZAVORAL et. al.Základní údaje
Originální název
Vyhodnocení adresného zvaní českých občanů do screeningových programů
Název česky
Vyhodnocení adresného zvaní českých občanů do screeningových programů
Název anglicky
Evaluation of the personalized invitation of Czech citizens to screening programs
Autoři
NGO, Ondřej, Renata CHLOUPKOVÁ, M. AMBROŽOVÁ, Š. SUCHÁNEK, M. ZAVORAL, B. SEIFERT, V. DVOŘÁK, J. DANEŠ, M. SKOVAJSOVÁ, Ladislav DUŠEK a Ondřej MÁJEK
Vydání
Časopis lékařů českých, 2019, 0008-7335
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
adresné zvaní, zhoubný nádor, screeningový program, míra účasti
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 9. 2019 13:36, Mgr. Ondřej Ngo, Ph.D.
Anotace
V originále
Východiska: Česká populace je výrazně zatížena zhoubnými nádory, důležitou roli proto mají dlouhodobě zavedené screeningové programy. V lednu 2014 bylo zahájeno adresné zvaní českých občanů do těchto programů ke zvýšení jejich pokrytí. Cílem sdělení je prezentovat aktuální výsledky adresného zvaní. Materiál a metody: K hodnocení byla využita data zdravotních pojišťoven, na základě kterých byl vyhodnocen v období 2014–2017 objem zaslaných pozvánek k jednotlivým screeningovým programům a zejména míra účasti po pozvání. Výsledky: Od ledna 2014 do prosince 2017 bylo rozesláno více než 6 milionů pozvánek na screeningová vyšetření a tak byly osloveny přibližně 3 miliony osob. Míra účasti po prvním pozvání dosahovala u screeningu karcinomu prsu, kolorekta a děložního hrdla 22,3 %, 21,7 %, respektive 15,5 %. Efekt adresných výzev však výrazně klesá s opakující se pozvánkou ke screeningu u osob, které nereagovaly na předchozí výzvy. Závěr: Projekt adresného zvaní přispěl k vyšetření statisíců osob, velký podíl pozvaných se však stále nezúčastnil. Je tedy nezbytné pokračovat v podpoře adresného zvaní a zvažovat další způsoby motivace veřejnosti k účasti.