J 2019

Vyhodnocení adresného zvaní českých občanů do screeningových programů

NGO, Ondřej, Renata CHLOUPKOVÁ, M. AMBROŽOVÁ, Š. SUCHÁNEK, M. ZAVORAL et. al.

Základní údaje

Originální název

Vyhodnocení adresného zvaní českých občanů do screeningových programů

Název česky

Vyhodnocení adresného zvaní českých občanů do screeningových programů

Název anglicky

Evaluation of the personalized invitation of Czech citizens to screening programs

Autoři

NGO, Ondřej, Renata CHLOUPKOVÁ, M. AMBROŽOVÁ, Š. SUCHÁNEK, M. ZAVORAL, B. SEIFERT, V. DVOŘÁK, J. DANEŠ, M. SKOVAJSOVÁ, Ladislav DUŠEK a Ondřej MÁJEK

Vydání

Časopis lékařů českých, 2019, 0008-7335

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

adresné zvaní, zhoubný nádor, screeningový program, míra účasti

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 9. 2019 13:36, Mgr. Ondřej Ngo, Ph.D.

Anotace

V originále

Východiska: Česká populace je výrazně zatížena zhoubnými nádory, důležitou roli proto mají dlouhodobě zavedené screeningové programy. V lednu 2014 bylo zahájeno adresné zvaní českých občanů do těchto programů ke zvýšení jejich pokrytí. Cílem sdělení je prezentovat aktuální výsledky adresného zvaní. Materiál a metody: K hodnocení byla využita data zdravotních pojišťoven, na základě kterých byl vyhodnocen v období 2014–2017 objem zaslaných pozvánek k jednotlivým screeningovým programům a zejména míra účasti po pozvání. Výsledky: Od ledna 2014 do prosince 2017 bylo rozesláno více než 6 milionů pozvánek na screeningová vyšetření a tak byly osloveny přibližně 3 miliony osob. Míra účasti po prvním pozvání dosahovala u screeningu karcinomu prsu, kolorekta a děložního hrdla 22,3 %, 21,7 %, respektive 15,5 %. Efekt adresných výzev však výrazně klesá s opakující se pozvánkou ke screeningu u osob, které nereagovaly na předchozí výzvy. Závěr: Projekt adresného zvaní přispěl k vyšetření statisíců osob, velký podíl pozvaných se však stále nezúčastnil. Je tedy nezbytné pokračovat v podpoře adresného zvaní a zvažovat další způsoby motivace veřejnosti k účasti.