ŠVAŘÍČEK, Roman. Dialogicity and non-verbal communication. In Vyžádáná přednáška na Department of Teacher Education, UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ, 15.10.2019. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dialogicity and non-verbal communication
Autoři ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Vyžádáná přednáška na Department of Teacher Education, UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ, 15.10.2019, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00107717
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky classroom discourse; non-verbal communication
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 18. 3. 2020 16:19.
Anotace
The aim of the lecture was to describe what strategies pupils use to actively participate in teaching communication or to avoid direct participation. There are a large number of studies on why different pupils participate in classes to different degrees, but only rarely do empirical researches that explore different student strategies directly in class. There is thus no empirical evidence of how pupils strive to participate in classroom communication and how they signal their intentions to teachers and classmates in the classroom. The paper is based on ethnographic research in teaching Czech language and literature in the four ninth grades of elementary school. We use both verbal data and non-verbal data from observations and videorecordings to accurately describe studnet agency. The analysis shows that four groups of students use specific techniques to enforce the student agency. Through reporting, shouting, shouting and anticipation, pupils have a fundamental influence on the form of teaching communication.
Návaznosti
GA17-03643S, projekt VaVNázev: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 23:52