2019
Rodiče, trenéři a sportování dětí
SEKOT, AlešZákladní údaje
Originální název
Rodiče, trenéři a sportování dětí
Název anglicky
Parents, coaches and children's sports
Autoři
SEKOT, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bratislava, Žiak, pohyb, edukácia, Vedecký zborník 2019, od s. 222-239, 18 s. 2019
Nakladatel
Univerzita Komenského v Bratislave,
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50401 Sociology
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14510/19:00111088
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
ISBN
978-80-223-4796-9
Klíčová slova česky
Rodičovský výchovný styl; sport; pohybové aktivity; trenér; sedavá společnost
Klíčová slova anglicky
Parenting; sport; physical activity; trainer; sedentary
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 10. 2019 13:17, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.
V originále
Studie vychází z širšího kontextu fenoménu pohybu a sportovních aktivit v soudobé sedavé společnosti, kdy na významu nabývá problematika cílené rodičovské výchovy k aktivnímu přístupu k životu, jehož nedílnou součástí je právě i pravidelný pohyb. Zde se významně aktualizuje problematika rodičovských výchovných stylů; v rovině autoritářského, autoritativního, liberálního a lhostejného výchovného modelu, předznamenávajících motivaci ke sportování dětí a mládeže. A to v souběžném procesu socializačních faktorů, aktualizujících sociologické souvislosti vztahu mládeže a sportu především v kontextu motivace sportovních aktivit i mimo rámec rodiny v prostředí organizovaného sportovního prostředí. Vzniká tak nově se formující sociálně a kulturně podmíněný vztah sportující dítě – rodiče – trenér, přinášející v klimatu konzumní společnosti a adorace elitních sportovců možné střety motivací, prožitků a směřování různých aktérů tohoto trojúhelníku. To zaměřuje naši pozornost jak na téma rodičovské odpovědnosti, tak na sílící výchovně socializační význam trenéra. V synergickém procesu se tak prolínají otázky související s významem věku a motivace při cílenému směřování dítěte ke sportování, když vliv rodičů je v tomto ohledu zcela zásadní a nezastupitelný a nabývá na síle v případech, kdy rodiče působí na dítě společným pravidelným sportováním. Tak, jak to dokládají i v textu uváděné empirické poznatky rodičovských přístupů ke sportu dětí a mládeže.
Anglicky
An essey is rooted in the exploration of broader complex context of the phenomenon of physical motion and sportive activities in contemporary sedentary society. It is at that time the topical problem of pointed parenting styles that is freshen and enliven in the context of educational support aiming to active life orientation, including regular sportive activities. The specific accents and educational methods of parenting are playing crucial role in this respect at the level of authoritative, authoritarian, liberal and neglecting styles. Parenting styles prefiguring motivation of children to regular sportive activities and responsible attitude to life. And such process is going under way of socialization factors and impacts, bringing up to date the sociological links and context of mutual relation to motivatioin of children and youth to sport also in the context of organizational sportive activities out off the family. Nowadays we face forming socialy and culturaly determined relation child – parents – trainer (coach). Likethis relation yields in the context of the climate of consumerist postmodern society adoring top elite athletes. Such cultural milieu forms potential conflicts of interests of motivation, experience and pointing separate participants of such „triangl“. Given situation aim our effort to the crucial topic of parental responsibility as well as to growing educational and socializational importance of trainers and coaches. During the synergic process are pervaded practical aspects of the importance of age and motivation; but parental role is in this respect utterly essential and indispensable. Parental role is growing when parents play modeling role by way of mutual sportive activities with childrens. Thus, as it is in the essey substantiate with relevant research pieces of information and empirical data on parental role in motivation of children to regular physical activity and sport.