2019
Enhancing persuasion in sermon conclusions through fear induction
ADAM, MartinZákladní údaje
Originální název
Enhancing persuasion in sermon conclusions through fear induction
Název česky
Posilování persvaze v závěrech kázání prostřednictvím vyvolání strachu
Autoři
ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Opava, Silesian Studies in English 2018: Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies. od s. 8-17, 10 s. 2019
Nakladatel
Silesian University in Opava
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00107777
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7510-398-7
UT WoS
000658853200001
Klíčová slova česky
persvaze; kázání; náboženství; závěr; strach; patos
Klíčová slova anglicky
persuasion; sermon; religious; conclusions; fear; pathos
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 6. 2021 12:51, doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D.
V originále
Pathos, one of the three Aristotelian sources of appeal, is generally mediated via affect and emotions. In religious discourse it is, among other things, effectively reinforced by the intentional juxtaposition of the factual (serious theological content, intertextual references to credible sources) on the one hand, and the affective (both positive and negative emotions) on the other. It follows that a whole scale of emotions may undoubtedly be ignited in religious discourse; these are intended to promote the doctrine as well as to make the believers realise and accept spiritual truths. The corpus-based paper examines how negative affect, viz. fear induced deliberately by the preacher, may foster the persuasive effect in sermons.
Česky
Pathos, jeden ze tří aristotelských typů apelu, je obecně zprostředkován afektem a emocemi. V náboženském diskurzu je mimo jiné účinně posilován úmyslným propojením faktického (vážný teologický obsah, intertextuální odkazy na důvěryhodné zdroje) na jedné straně a afektivního (pozitivní i negativní emoce) na straně druhé. Z toho vyplývá, že v náboženském diskurzu může být nepochybně evokováno celé spektrum emocí; ty mají posílit doktrínu a také k to, aby si věřící lépe uvědomili a přijali duchovní pravdy. Výzkumný článek založený na korpusu zkoumá, jak negativní emoce, přesněji řečeno strach vyvolaný úmyslně kazatelem, mohou podpořit přesvědčivý účinek v kázáních.
Návaznosti
GA17-16195S, projekt VaV |
|