D 2019

Enhancing persuasion in sermon conclusions through fear induction

ADAM, Martin

Základní údaje

Originální název

Enhancing persuasion in sermon conclusions through fear induction

Název česky

Posilování persvaze v závěrech kázání prostřednictvím vyvolání strachu

Autoři

ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Opava, Silesian Studies in English 2018: Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies. od s. 8-17, 10 s. 2019

Nakladatel

Silesian University in Opava

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00107777

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7510-398-7

UT WoS

000658853200001

Klíčová slova česky

persvaze; kázání; náboženství; závěr; strach; patos

Klíčová slova anglicky

persuasion; sermon; religious; conclusions; fear; pathos

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 6. 2021 12:51, doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D.

Anotace

V originále

Pathos, one of the three Aristotelian sources of appeal, is generally mediated via affect and emotions. In religious discourse it is, among other things, effectively reinforced by the intentional juxtaposition of the factual (serious theological content, intertextual references to credible sources) on the one hand, and the affective (both positive and negative emotions) on the other. It follows that a whole scale of emotions may undoubtedly be ignited in religious discourse; these are intended to promote the doctrine as well as to make the believers realise and accept spiritual truths. The corpus-based paper examines how negative affect, viz. fear induced deliberately by the preacher, may foster the persuasive effect in sermons.

Česky

Pathos, jeden ze tří aristotelských typů apelu, je obecně zprostředkován afektem a emocemi. V náboženském diskurzu je mimo jiné účinně posilován úmyslným propojením faktického (vážný teologický obsah, intertextuální odkazy na důvěryhodné zdroje) na jedné straně a afektivního (pozitivní i negativní emoce) na straně druhé. Z toho vyplývá, že v náboženském diskurzu může být nepochybně evokováno celé spektrum emocí; ty mají posílit doktrínu a také k to, aby si věřící lépe uvědomili a přijali duchovní pravdy. Výzkumný článek založený na korpusu zkoumá, jak negativní emoce, přesněji řečeno strach vyvolaný úmyslně kazatelem, mohou podpořit přesvědčivý účinek v kázáních.

Návaznosti

GA17-16195S, projekt VaV
Název: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu