J 2019

O pravilnoj upotrebi distopijskih prostora : Catherine Mavrikakis, Christian Guay- Poliquin i David Calvo

KYLOUŠEK, Petr

Basic information

Original name

O pravilnoj upotrebi distopijskih prostora : Catherine Mavrikakis, Christian Guay- Poliquin i David Calvo

Name in Czech

Jak správně naložit s dystopickým prostorem : O pravilnoj upotrebi distopijskih prostora: Catherine Mavrikakis, Christian Guay- Poliquin i David Calvo

Name (in English)

Good use of dystopian spaces : Catherine Mavrikakis, Christian Guay-Poliquin and David Calvo

Authors

KYLOUŠEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Književna smotra, Zagreb, Hrvatsko filološko društvo, 2019, 0455-0463

Other information

Language

Croatian

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Croatia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00111524

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000500266400009

Keywords (in Czech)

quebecká literatura; dystopické narativy; prostor; Catherine Mavrikakis; Christian Guay-Poliquin; David Calvo

Keywords in English

Quebec literature; dystopian narratives; spatiality; Catherine Mavrikakis; Christian Guay-Poliquin; David Calvo

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/5/2022 08:49, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

U Quebecovoj literaturi distopije izgledaju kao produžetak apokaliptičnih narativa. Primjećuje se nekoliko uobičajenih točaka: vizija kraja vremena; aksiologija koja oscilira između zla, iskupljenja i spasenja; istraga o odnosu pojedinca i društvenog. Međutim, funkcija kulturnog pamćenja i uloga "stvarnog svijeta" razlikuju se od apokaliptičnih narativa. O tome govori nekoliko nedavnih distopijskih romana: Oscar de Profundis (2016) Catherine Mavrikakis, svojevrsno prepisivanje odbrojavanja Joris-Karla Huysmansa A; Kilometri (2013.) i Težina snijega (Christian Guay-Poliquin), diptih koji je kontrastirao cestovni roman lokalnom romanu; Toxoplazma (2017) David Calvo, cyberpunk distopija, nadahnuta drugima iz filmova Davida Cronenberga. Usporedba će se usredotočiti na prostornost, koja iskorištava Quebecoisove i Kanadske kontinentalne dijelove, a čini se da organizacija i značenje nadmašuju temporalnost. Mavrikakijeva estetizacija prostora Montreala, Calvova mitologizacija grada Montreala i Guay-Poliquinova teologizacija transcendencije krajolika i prirode u Quebecovim distopijama.

In Czech

V Quebecké literatuře se dystopie jeví jako rozšíření apokalyptických příběhů, s nimiž sdílejí několik společných bodů: vizi konce času; axiologii, která osciluje mezi zlem, vykoupením a spasením; problematiku vztahu mezi jednotlivcem a společenstvím. Funkce kulturní paměti a role „skutečného světa“ se však od apokalyptických příběhů liší. Tuto skutečnost naznačuje několik posledních dystopických románů: Oscar de Profundis (2016) Catherine Mavrikakisové, který působí jako replika dekadentního románu Naruby Jorise-Karla Huysmanse; dva romány, Le Fil des kilometres (2013)a Le Poids de la neige (2017) Christiana Guay-Poliquina, které vytvářejí kontrastní diptych žánru road novel a románu rodné hroudy; kyberpunková dystopie Toxoplasma (2017) Davida Calva inspirovaná filmy Davida Cronenberga. Srovnání těchto románů se zaměřuje na prostorovost, jež tvoří specifičnost těchto dystopií: na estetizaci montrealského prostoru u Mavrikakisové, na Calvovu mytologizace města a Guay-Poliquinovu teologickou transcendenci krajiny a přírody.

Links

MUNI/A/1094/2018, interní kód MU
Name: Románské jazyky a románské literatury 2019 (Acronym: ROMJAZLIT19)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached