2019
Kritika v pohybu. Literární kritika a metakritika 90. let 20. století
LOLLOK, MarekZákladní údaje
Originální název
Kritika v pohybu. Literární kritika a metakritika 90. let 20. století
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 184 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 497, 2019
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-210-9416-1
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 12. 2019 14:35, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Monografie „Kritika v pohybu. Literární kritika a metakritika 90. let 20. století“ vychází z autorovy stejnojmenné dizertační práce obhájené v r. 2018 na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity: zabývá se českou literární kritikou 90. let 20. století, zejména v té podobě, v jaké se projevovala v literárních a kulturních časopisech dané doby. V osmi kapitolách (včetně metodologické úvodní a syntetizující závěrečné) v širokém kontextu představuje nejvýraznější tendence tehdejšího, značně dynamického myšlení o literatuře, včetně jeho soudobé reflexe (metakritiky). Konkrétně se předmětem zkoumání stávají např. retrospektivní a anticipační pohledy na českou literaturu, kritika „postmoderní“, kritika katolická, křesťanská, resp. spirituální a tzv. spory o autenticitu; samostatně jsou analyzovány také ohlasy vybraných prozaických knih. Ve svém celku tak publikace předkládá ucelený, plastický obraz literárněkritických a metakritických snah sledované periody, přičemž mnohá z témat identifikovaných v dobové diskuzi, jsou – jak se ukazuje – směrodatná dodnes.
Anglicky
The monograph “Criticism in Motion. Literary Criticism and Metacriticism of the 1990s” is based on the author's dissertation of the same name defended in 2018 at the Faculty of Arts of Masaryk University: it deals with the Czech literary criticism of the 1990s, primarily in the form in which it was present in literary and cultural journals of the period. In eight chapters (including methodological introductory and synthesizing conclusion) it represents the most significant tendencies of the then, extremely dynamic thinking about literature, including its contemporary reflection (meta-criticism). In particular, it focuses on the retrospective and anticipatory views of Czech literature, “postmodern”criticism, Catholic, Christian, and eventually spiritual criticism as well as so-called authenticity disputes; reflections of selected prose books are also analyzed. As a whole, the publication presents a comprehensive, plastic picture of the literary-critical and metacritical endeavors of the period; many of the topics identified in the relevant discussion are, as it turns out, highly topical up to now.