B 2019

Kritika v pohybu. Literární kritika a metakritika 90. let 20. století

LOLLOK, Marek

Základní údaje

Originální název

Kritika v pohybu. Literární kritika a metakritika 90. let 20. století

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, 184 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 497, 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-9416-1

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 12. 2019 14:35, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Monografie „Kritika v pohybu. Literární kritika a metakritika 90. let 20. století“ vychází z autorovy stejnojmenné dizertační práce obhájené v r. 2018 na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity: zabývá se českou literární kritikou 90. let 20. století, zejména v té podobě, v jaké se projevovala v literárních a kulturních časopisech dané doby. V osmi kapitolách (včetně metodologické úvodní a syntetizující závěrečné) v širokém kontextu představuje nejvýraznější tendence tehdejšího, značně dynamického myšlení o literatuře, včetně jeho soudobé reflexe (metakritiky). Konkrétně se předmětem zkoumání stávají např. retrospektivní a anticipační pohledy na českou literaturu, kritika „postmoderní“, kritika katolická, křesťanská, resp. spirituální a tzv. spory o autenticitu; samostatně jsou analyzovány také ohlasy vybraných prozaických knih. Ve svém celku tak publikace předkládá ucelený, plastický obraz literárněkritických a metakritických snah sledované periody, přičemž mnohá z témat identifikovaných v dobové diskuzi, jsou – jak se ukazuje – směrodatná dodnes.

Anglicky

The monograph “Criticism in Motion. Literary Criticism and Metacriticism of the 1990s” is based on the author's dissertation of the same name defended in 2018 at the Faculty of Arts of Masaryk University: it deals with the Czech literary criticism of the 1990s, primarily in the form in which it was present in literary and cultural journals of the period. In eight chapters (including methodological introductory and synthesizing conclusion) it represents the most significant tendencies of the then, extremely dynamic thinking about literature, including its contemporary reflection (meta-criticism). In particular, it focuses on the retrospective and anticipatory views of Czech literature, “postmodern”criticism, Catholic, Christian, and eventually spiritual criticism as well as so-called authenticity disputes; reflections of selected prose books are also analyzed. As a whole, the publication presents a comprehensive, plastic picture of the literary-critical and metacritical endeavors of the period; many of the topics identified in the relevant discussion are, as it turns out, highly topical up to now.