B 2019

Verbum caro factum est. Performativita bohemikální literatury 14. století pohledem divadelní vědy

POLÁČKOVÁ, Eliška

Základní údaje

Originální název

Verbum caro factum est. Performativita bohemikální literatury 14. století pohledem divadelní vědy

Název anglicky

Verbum caro factum est. Performative Aspects of High-Medieval Bohemian Literature

Autoři

POLÁČKOVÁ, Eliška (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, 472 s. Studie a prameny k dějinám myšlení v českých zemích, svazek 19, 2019

Nakladatel

Filosofia

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00111560

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7007-575-3

Klíčová slova česky

performativita literatury; středověká literatura; performance; performativita; Mariánský plankt

Klíčová slova anglicky

performativity of literature; medieval literature; performance; performativity; Marian planct

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2020 13:18, Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D.

Anotace

V originále

Literatura, která vznikala v českých zemích ve vrcholném středověku, se ke svým příjemcům nedostávala vždy jen ve formě zapsaného textu. Právě naopak - často byla nejrůznějším způsobem předváděna či performována: polohlasnou či hlasitou četbou pro větší či menší okruh diváků a posluchačů, zpěvem, představeními více nebo méně divadelního charakteru, někdy dokonce "soukromou" performancí bez zjevného cílového publika. Nejrůznější způsoby "živé" prezentace středověké literatury jsou v knize přiblíženy na příkladu bohemikálních mariánských planktů. Tento žánr popisuje Kristovu vykupitelskou smrt na kříži dojemným a zároveň provokativním způsobem: očima jeho vlastní matky, Panny Marie.

Anglicky

High-medieval Bohemian literature was not always recepted by its original audiences in the form of a written text as is usual for literature today. Rather the contrary, very often the texts were percepted in form of a performance: either (semi-)loud reading for smaller or larger group of audience, singing, more or less theatricalized performative event, or even a private performance without any obvious audience at all. The individual modes of reception of medieval literary texts are presented in the book via the case study of Bohemian Marian Plancts, a genre representing the salvific death of Christ in a moving, yet provocative way – through the eyes of his own mother, Virgin Mary.

Návaznosti

MUNI/A/1164/2018, interní kód MU
Název: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty