2019
Verbum caro factum est. Performativita bohemikální literatury 14. století pohledem divadelní vědy
POLÁČKOVÁ, EliškaZákladní údaje
Originální název
Verbum caro factum est. Performativita bohemikální literatury 14. století pohledem divadelní vědy
Název anglicky
Verbum caro factum est. Performative Aspects of High-Medieval Bohemian Literature
Autoři
POLÁČKOVÁ, Eliška (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Praha, 472 s. Studie a prameny k dějinám myšlení v českých zemích, svazek 19, 2019
Nakladatel
Filosofia
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00111560
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7007-575-3
Klíčová slova česky
performativita literatury; středověká literatura; performance; performativita; Mariánský plankt
Klíčová slova anglicky
performativity of literature; medieval literature; performance; performativity; Marian planct
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2020 13:18, Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D.
V originále
Literatura, která vznikala v českých zemích ve vrcholném středověku, se ke svým příjemcům nedostávala vždy jen ve formě zapsaného textu. Právě naopak - často byla nejrůznějším způsobem předváděna či performována: polohlasnou či hlasitou četbou pro větší či menší okruh diváků a posluchačů, zpěvem, představeními více nebo méně divadelního charakteru, někdy dokonce "soukromou" performancí bez zjevného cílového publika. Nejrůznější způsoby "živé" prezentace středověké literatury jsou v knize přiblíženy na příkladu bohemikálních mariánských planktů. Tento žánr popisuje Kristovu vykupitelskou smrt na kříži dojemným a zároveň provokativním způsobem: očima jeho vlastní matky, Panny Marie.
Anglicky
High-medieval Bohemian literature was not always recepted by its original audiences in the form of a written text as is usual for literature today. Rather the contrary, very often the texts were percepted in form of a performance: either (semi-)loud reading for smaller or larger group of audience, singing, more or less theatricalized performative event, or even a private performance without any obvious audience at all. The individual modes of reception of medieval literary texts are presented in the book via the case study of Bohemian Marian Plancts, a genre representing the salvific death of Christ in a moving, yet provocative way – through the eyes of his own mother, Virgin Mary.
Návaznosti
MUNI/A/1164/2018, interní kód MU |
|