HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Space for Performing Dynamics of Power : Scenography for Verdi’s Macbeth in the Czech Republic after 2000. In ESRA - Shakespeare and European Geographies: Centralities and Elsewheres, Rome, July 9-12, 2019. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Space for Performing Dynamics of Power : Scenography for Verdi’s Macbeth in the Czech Republic after 2000
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ESRA - Shakespeare and European Geographies: Centralities and Elsewheres, Rome, July 9-12, 2019, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00111657
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky divadlo; opera; William Shakespeare; Giuseppe Verdi; Macbeth; Češká republika
Klíčová slova anglicky theatre; opera; William Shakespeare; Giuseppe Verdi; Macbeth; Czech Republic
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 20. 4. 2020 09:12.
Anotace
After the Velvet Revolution, Giuseppe Verdi’s Shakespearean opera Macbeth has been staged in the Czech Republic several times. In my paper I analyse the 21-century productions of Giuseppe Verdi’s Shakespearean opera Macbeth in the most prominent Czech theatres. Special attention is paid to scenography of the productions through the lens of audio-visual metaphors incorporated in the directors’ conceptions. I focus on particular metaphors rooted in Shakespeare’s play that enter the stage via Verdi’s opera and stage direction. As visual and audial means of expression, scenography has a potential to express key concepts of Shakespeare’s and Verdi’s work, such as emphasizing – via stage/audio-visual metaphors – dynamics of power, evil, forces of nature and some other.
Návaznosti
MUNI/A/1164/2018, interní kód MUNázev: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/21/HAV/2019, interní kód MUNázev: Inscenace shakespearovských oper G. Verdiho v Brně (Akronym: SHA-VER)
Investor: Masarykova univerzita, Inscenace shakespearovských oper G. Verdiho v Brně
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 02:22