2019
Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů
ZÁLESKÁ, Klára, Libor JUHAŇÁK, Kateřina TRNKOVÁ a Martina ŠMAHELOVÁZákladní údaje
Originální název
Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů
Název anglicky
Novice teachers and their induction process inkindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors
Autoři
ZÁLESKÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, domácí), Kateřina TRNKOVÁ (203 Česká republika) a Martina ŠMAHELOVÁ (703 Slovensko, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, 2019, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00111703
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
začínající učitel; uvádějící učitel; osoba odpovědná za proces uvádění
Klíčová slova anglicky
novice teacher; mentor; the person responsible for the induction process
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2020 17:56, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Adaptace začínajících učitelů na školách není izolovaným procesem. Významně do ní vstupují kolegové (především uvádějící učitelé) a vedení školy. O jejich působení při uvádění začínajících učitelů však zatím nevíme mnoho. Cílem předkládané studie je proto popsat současnou podobu uvádění začínajících učitelů do praxe českých škol a zmapovat potřeby jednotlivých aktérů vstupujících do tohoto procesu. K tomu bylo použito kvantitativně orientované šetření, v němž byly dotazníkem osloveny tři skupiny respondentů: začínající učitelé, uvádějící učitelé a osoby odpovědné za uvádění začínajících učitelů, a to v mateřských, základních a středních školách. Vybrané výsledky prezentují typické znaky současného stavu uvádění začínajících učitelů, základní potřeby sledovaných skupin respondentů v tomto procesu a vnímanou profesní perspektivu respondentů.
Anglicky
Adaptation of beginning teachers in schools is not an isolated process. Colleagues (mainly introducing teachers) and school management are significantly involved. However, we do not know much about their work in introducing new teachers. The aim of the present study is therefore to describe the current form of introducing new teachers into the practice of Czech schools and to map the needs of individual actors involved in this process. For this purpose, a quantitative survey was used, in which three groups of respondents were addressed by the questionnaire: novice teachers, mentors, and persons responsible for novice teachers´ introduction in kindergartens, primary and secondary schools. The selected results present typical features of the current state of introduction of new teachers, the basic needs of the respondent groups in this process and the perceived professional perspective of the respondents.
Návaznosti
MUNI/A/1357/2018, interní kód MU |
|