J 2019

Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů

ZÁLESKÁ, Klára, Libor JUHAŇÁK, Kateřina TRNKOVÁ a Martina ŠMAHELOVÁ

Základní údaje

Originální název

Uvádění začínajících učitelů v mateřských, základních a středních školách pohledem jeho hlavních aktérů

Název anglicky

Novice teachers and their induction process inkindergartens, primary, secondary schools by the view of its main actors

Autoři

ZÁLESKÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, domácí), Kateřina TRNKOVÁ (203 Česká republika) a Martina ŠMAHELOVÁ (703 Slovensko, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, 2019, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00111703

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

začínající učitel; uvádějící učitel; osoba odpovědná za proces uvádění

Klíčová slova anglicky

novice teacher; mentor; the person responsible for the induction process

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2020 17:56, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Adaptace začínajících učitelů na školách není izolovaným procesem. Významně do ní vstupují kolegové (především uvádějící učitelé) a vedení školy. O jejich působení při uvádění začínajících učitelů však zatím nevíme mnoho. Cílem předkládané studie je proto popsat současnou podobu uvádění začínajících učitelů do praxe českých škol a zmapovat potřeby jednotlivých aktérů vstupujících do tohoto procesu. K tomu bylo použito kvantitativně orientované šetření, v němž byly dotazníkem osloveny tři skupiny respondentů: začínající učitelé, uvádějící učitelé a osoby odpovědné za uvádění začínajících učitelů, a to v mateřských, základních a středních školách. Vybrané výsledky prezentují typické znaky současného stavu uvádění začínajících učitelů, základní potřeby sledovaných skupin respondentů v tomto procesu a vnímanou profesní perspektivu respondentů.

Anglicky

Adaptation of beginning teachers in schools is not an isolated process. Colleagues (mainly introducing teachers) and school management are significantly involved. However, we do not know much about their work in introducing new teachers. The aim of the present study is therefore to describe the current form of introducing new teachers into the practice of Czech schools and to map the needs of individual actors involved in this process. For this purpose, a quantitative survey was used, in which three groups of respondents were addressed by the questionnaire: novice teachers, mentors, and persons responsible for novice teachers´ introduction in kindergartens, primary and secondary schools. The selected results present typical features of the current state of introduction of new teachers, the basic needs of the respondent groups in this process and the perceived professional perspective of the respondents.

Návaznosti

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Název: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty