2019
Vývojové tendence středoevropské hudební kultury ve 20. století – a otázka svobody
MÜHLOVÁ, Klára HedvikaZákladní údaje
Originální název
Vývojové tendence středoevropské hudební kultury ve 20. století – a otázka svobody
Název česky
Vývojové tendence středoevropské hudební kultury ve 20. století – a otázka svobody
Název anglicky
Developmental Tendencies of Central European Music Culture in the 20th Century - and the Question of Freedom
Autoři
MÜHLOVÁ, Klára Hedvika
Vydání
Pars academia 2019: Svoboda v kontextu střední Evropy. Metody výzkumu a jejich aplikace. Doktorandská konference Filozofické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Ústí nad Labem: UJEP, 27. - 28.11. 2019. 2019
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Hudba; Muzikologie; Hudební kultura; Výzkum; Svoboda; Střední Evropa
Klíčová slova anglicky
Music; Musicology; Music Culture; Research; Freedom; Central Europe
Změněno: 15. 12. 2019 08:19, Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová
Anotace
V originále
Střední Evropa, jako průsečík společných dějin v oblasti ležících území, vyformovala, během historického vývoje, kulturní projevy specifických znaků, které zastoupená různorodá regionální etnika provazují společným základem - i dědictvím. Pojem středoevropské kultury, jako určitá jednotící perspektiva, nabývá, z hlediska zkoumání vývojových trendů jdoucích napříč státy, i epochami, stále více na významu. Hudební kultura v této oblasti pak nese pozůstatky ještě starších etap vývoje, předcházejících ustavení národních států. V jistém smyslu zde prochází i hrubá hranice západoevropské, a východoevropské historické hudební makro-tradice. Ve společenském slova smyslu pak hudba, i hudební život a jeho formy, reflektují celou řadu fenoménů, vztahujících se jak jen k pomalu se měnícím konstantám společnosti - např. národní, či kulturní identitě; tak i k tématům nejsoučasnějším, jako je sociální organizace, politické události, či politické zřízení. Společenská, náboženská, či politická situace, pak hudbu - ve smyslu hudebního provozu, sektoru, a institucí - přímo umožňují. Příspěvek se, na příkladu dějin hudby ve střední Evropě 20. století, pokusil nastínit otázky, jak lze prismatem hudební kultury vnímat vlivy svobody, a svobodné společnosti, na vznikající uměleckou tvorbu (jako modus autentického vyjádření), jaké jsou hlubší, antropologické souvislosti těchto procesů, a zároveň si položil otázku, jakým způsobem pak hudba dokladuje svědectví o nesvobodné společnosti, je-li svobodný projev dobovým kontextem zakázán, či znemožněn.