LEE, Lenka. Paskvil, nebo umění? Nový diletantismus jako zdroj unaveného publika. ESPES. Prešov: Society for Aesthetics in Slovakia, 2019, roč. 8, č. 1, s. 37-46. ISSN 1339-1119.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Paskvil, nebo umění? Nový diletantismus jako zdroj unaveného publika
Název anglicky A Scribble or The Art? New Diletantisms as a Source of Tired Audience
Autoři LEE, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ESPES, Prešov, Society for Aesthetics in Slovakia, 2019, 1339-1119.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW text článku v elektronické podobě
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00112023
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Cy Twombly; unavené publikum; znak; čmáranice; Roland Barthes
Klíčová slova anglicky Cy Twombly; tired audience; sign; scribble; Roland Barthes
Štítky rivok, Twombly
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 11. 5. 2020 21:23.
Anotace
Mezi funkce nových médií patří vzdělávání a podpora kreativity. Konzumenti mohou snadno využít řady nástrojů, díky nimž vytvářejí nejrůznější produkty různé umělecké kvality. Díky tomu někdy nabývají mylného dojmu, že se sami – z nově nabyté pozice tvůrců – mohou stát kritiky umění, aniž by si uvědomili komplexnost tvůrčího procesu. Na příkladu amerického malíře Cy Twomblyho se pokusím ukázat, že některá na první pohled snadno kopírovatelná, a tedy zdánlivě méně umělecky hodnotná díla jsou ve skutečnosti výsledkem autorovy erudice, nadání, píle a především jasného záměru, nikoli nahodilosti. Twomblyho umělecká tvorba je spojena s otázkami znaku a znakovosti obecně, schopností dešifrovat, konfrontace apollinského a dionýského principu či dichotomie Erótu/Thanatu. Na několika vybraných dílech budu demonstrovat způsob, jakým adaptoval antické motivy. Přiblížím také několik přístupů k možné interpretaci Twomblyho děl (Barthes, Bird, Serra).
Anotace anglicky
Education and the support for creativity are some of the functions of the new medias. The users utilize a lot of e-tools to create products with varying art quality. Because of this new ability to create they, fallaciously, consider themselves – from their new positions of becoming artists - having also become art critics but they fail to understand the complexity of creative process. We intend to exemplify with the art of the American painter Cy Twombly, that some works of art which seem to be easy to copy and therefore not worth enough are in fact a result of the author´s erudition, talent, diligence and clear intention. Twombly´s works are connected with topics such as sigh, ability to decipher, Apollonian and Dionysian principles and the dichotomy Eros/Thanatos. We will present the artist's original non-copiable way of taking inspiration from classical mytological stories and some interpretative approaches (Barthes, Bird, Serra).
Návaznosti
MUNI/A/1005/2018, interní kód MUNázev: Tvůrčí a estetické dovednosti a faktory jejich kultivace (Akronym: TED)
Investor: Masarykova univerzita, Tvůrčí a estetické dovednosti a faktory jejich kultivace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 09:00