LEE, Lenka a Ondřej KRAJTL. Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti. In Pašteková, Michaela; Brezňan, Peter. Umenie, estetika, politika. Bratislava: Slovenská asociácia pre estetiku, 2019, s. 258-267. ISBN 978-80-972624-2-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti
Název anglicky Little Revolutions : Streetart and the Aesthetics of Everyday Life
Autoři LEE, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Ondřej KRAJTL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Bratislava, Umenie, estetika, politika, od s. 258-267, 10 s. 2019.
Nakladatel Slovenská asociácia pre estetiku
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00112065
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-972624-2-6
Klíčová slova česky TIMO; streetart; veřejný prostor; radikalita
Klíčová slova anglicky TIMO; streetart; public space; radicality
Štítky rivok, streetart, TIMO
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 3. 2. 2020 19:43.
Anotace
Řada esejistů i teoretiků umění a kultury naznačuje, že žijeme v časech jakési strnulosti, v níž lze jen obtížně překračovat neviditelnou bariéru, která formuje kulturní produkci, organizaci práce i naše myšlení a jednání. V této situaci se podle Briana Holmese vynořuje estetika krize, která odráží procesy společenské změny a ohlašuje paradigmatický posun. Díla brněnského streetartisty TIMA lze chápat v tomto kontextu jako zachycení těchto procesů. Na vybraných a dochovaných příkladech efemérní TIMOvy tvorby můžeme sledovat, jak tento autor dosahuje vyvolání určité atmosféry, sady obrazů, rytmických sekvencí či konfliktů a nadějí, v nichž obratem k radikalitě vytváří nový prostor pro dialog jako pohyb k druhému. Drobné streetartové pokusy o dialog se tak mohou stát politickou revolucí v kulisách každodennosti.
Anotace anglicky
A number of essayists and theorists of the art and culture imply we are living in a period of a certain lethargy in which there is an invisible barrier shaping cultural production, organisation of work as well as our thinking and actions, which is hard to overcome. According to Brian Holmes, such a situation (of art in arrested democracies) produces aesthetics of crisis, reflecting the processes of social change and heralding a paradigmatic shift. In this context, the works of TIMO, a street artist from Brno, can be understood as capturing of these processes. On the selected and preserved examples of ephemeral TIMO’s works, we can observe how the author accomplishes to create a certain atmosphere, a set of images, rhythmical sequences or conflicts and hopes, in which, by turning to radicality, he provides new opportunities for dialogue as a movement to the other. Hence the minor street art attempts at a dialogue can become a political revolution against the background of everydayness.
Návaznosti
MUNI/A/1005/2018, interní kód MUNázev: Tvůrčí a estetické dovednosti a faktory jejich kultivace (Akronym: TED)
Investor: Masarykova univerzita, Tvůrčí a estetické dovednosti a faktory jejich kultivace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 06:52