2019
Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí
STRAKA, Ondřej a Šárka PORTEŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí
Název anglicky
Metacognitive characteristics of exceptionally intellectually gifted children
Autoři
STRAKA, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí) a Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Československá psychologie, Praha, Psychologický ústav AV ČR, 2019, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.478
Kód RIV
RIV/00216224:14230/19:00107938
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000509918100004
Klíčová slova česky
metakognice; nadání; inteligence; vývoj; expertnost
Klíčová slova anglicky
metacognition; giftedness; intelligence; development; expertise
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2020 10:24, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Článek přináší přehled významných poznatků týkajících se metakognice a jejího vztahu k mimořádnému nadání. Vymezeny a stručně popsány jsou základní aspekty metakognice, v souladu s historickým vývojem i s aktuálním pojetím tohoto konstruktu. Následně se text zabývá tím, nakolik se podle reprezentativních zahraničních empirických výzkumů v jednotlivých aspektech metakognice (deklarativních, procedurálních aj.) odlišují nadané děti od běžné populace. Část článku je věnována i stručnému vymezePřehledové studie / 561 ní mimořádného nadání, zejména s ohledem na posun v odborných názorech na povahu tohoto konstruktu: od klasického Termanova pojetí, v němž bylo nadání definováno výhradně na základě mimořádných výsledků dosažených ve standardizovaných inteligenčních testech, k modernějším přístupům, které zohledňují i jiné kognitivní výkony a do jisté míry i mimointelektové faktory, jakými jsou motivace či tvořivost. Další část studie je proto zaměřena na význam metakognice pro nadání chápané jako „rozvíjející se expertnost“, což je pojetí spojené zejména se jménem R. Sternberga. Na závěr jsou shrnuty některé implikace pro diagnostiku a pedagogicko- psychologickou praxi.
Anglicky
The article presents an overview of important knowledge regarding metacognition and its relation to exceptional giftedness. Basic aspects of metacognition are defined and briefly described in accordance with the historical development and current notions of this construct. The following text deals with how much gifted children differ from typical population in particular aspects of metacognition (declarative, procedural, etc.). Part of the article is dedicated to a concise delimitation of exceptional giftedness, mainly in view of the shift in expert opinions concerning the nature of this construct: from the classic Terman´s conception, in which giftedness was defined solely as based on exceptional results in standardized IQ tests, to more modern approaches, which take into account also other cognitive achievements, and to a certain extent even non-intellectual factors such as motivation or creativity. The next part of the study therefore focuses on the significance of metacognition for giftedness viewed as “developing expertise”, which is the conception associated mainly with R. Sternberg. Finally, there is an outline of some implications for assessment and for psycho-educational practice.
Návaznosti
GA17-14715S, projekt VaV |
|