ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. What does the silence mean? Student non participation in classroom discourse – reasons and effects. Online. In EARLI Conference, 12. - 16.08.2019, Aachen. 2019, [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název What does the silence mean? Student non participation in classroom discourse – reasons and effects
Autoři ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí) a Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání EARLI Conference, 12. - 16.08.2019, Aachen, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00107947
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky výuková komunikace; participace; tiší žáci
Klíčová slova anglicky classroom talk; participation; silent students
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 19. 3. 2020 10:24.
Anotace
Student participation in classroom discourse is an important source for their learning. In this contribution, we focus on non-participating students and we strive to explain why they talk rarely in the classroom and what are the consequences of their communicative behavior. We conducted an ethnographic research in four Czech lower secondary classrooms. The data we analyzed comprised six video recordings of language lessons, two interviews with teachers, and four interviews with students in each classroom. Our analysis shows that silence has different consequences for high-achieving and low-achieving students. High-achieving students use silence to gain exclusive opportunities for learning and to construct and maintain the social position of extra capable students. Low-achieving students are excluded from communication, do not gain relevant learning opportunities, and their silence is interpreted as a sign of their incompetence.
Návaznosti
GA17-03643S, projekt VaVNázev: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 18:26