CHOVANEC, Jan. Saving one’s face from humour : Mediatized reactions to unintended humour. In 16th IPrA International Pragmatics Conference, The Hong Kong Polytechnic University, 9-14 June 2019. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Saving one’s face from humour : Mediatized reactions to unintended humour
Název česky Uchovávání tváře a humor : Mediatizované reakce na nezamýšlený humor
Autoři CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 16th IPrA International Pragmatics Conference, The Hong Kong Polytechnic University, 9-14 June 2019, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Hongkong
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00112232
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky humor; média; sportovní diskurz; mluvený jazyk
Klíčová slova anglicky humour; media; sports discourse; spoken language
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 1. 4. 2020 21:00.
Anotace
This presentation looks at data from journalistic interviews with professional sportspeople whose serious pronouncements or public reactions have been, on account of various reasons, found funny and amusing. While I pay attention to the humorous treatment and transformation of such ‘failed seriousness’ by users in social media contexts, my main focus is on the subsequent attempts of the sports professionals to try to control the unintended consequences and, thus, to mitigate the face threat arising from undesired forms of reception. The findings indicate that speakers not only demonstrate meta-pragmatic awareness but also engage in defensive self-reflexivity.
Anotace česky
Prezentace se zabývá mediálními rozhovory s profesionálními sportovci. Analýza si všímá vážně míněných vyjádření, která jsou vnímána nebo interpretována jako vtipná nebo humorná. Prezentace si všímá transformace takové "failed seriousness" v následných mediálních textech (i jiných komunikátech např. v sociálních médiích) a mapuje způsoby, jak se sportovci snaží zachovat si tvář. Analýza je prezentována z pohledu lingvistické pragmatiky a pracuje s konceptem metapragmatického povědomí.
Návaznosti
MUNI/A/1396/2018, interní kód MUNázev: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments (Akronym: RCE)
Investor: Masarykova univerzita, Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 5. 2024 10:59