ZVONČÁK, Vojtěch, Jan MUCHA, Zoltan GALÁŽ, Jiří MEKYSKA, Katarína ŠAFÁROVÁ, Marcos FAUNDEZ-ZANUY a Zdeněk SMÉKAL. Fractional Order Derivatives Evaluation in Computerized Assessment of Handwriting Difficulties in School-aged Children. Online. In 11th International Congress on Ultra Modern Telecommunications and Control Systems and Workshops (ICUMT). Dublin: IEEE, 2019, s. 210-215. ISBN 978-1-72815-763-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1109/ICUMT48472.2019.8970811.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fractional Order Derivatives Evaluation in Computerized Assessment of Handwriting Difficulties in School-aged Children
Autoři ZVONČÁK, Vojtěch (203 Česká republika), Jan MUCHA (703 Slovensko), Zoltan GALÁŽ (703 Slovensko), Jiří MEKYSKA (703 Slovensko), Katarína ŠAFÁROVÁ (703 Slovensko, garant, domácí), Marcos FAUNDEZ-ZANUY (724 Španělsko) a Zdeněk SMÉKAL (203 Česká republika).
Vydání Dublin, 11th International Congress on Ultra Modern Telecommunications and Control Systems and Workshops (ICUMT), od s. 210-215, 6 s. 2019.
Nakladatel IEEE
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00107994
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-72815-763-4
ISSN 2157-0221
Doi http://dx.doi.org/10.1109/ICUMT48472.2019.8970811
Klíčová slova anglicky fractal calculus; fractional derivative; handwriting difficulties; kinematic analysis; online handwriting; school-aged children; digitizer; developmental dysgraphia
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 28. 4. 2020 21:48.
Anotace
Handwriting difficulties (HD) affects some of the school-aged children and its current prevalence rate is between 5-34%. Children at primary schools have to face rising cognitive demands that the handwriting represents, and some of them are not able to do so. As a result, they tend to make mistakes and their written product is dysfluent and has poor legibility. HD can also lead them to lower self-esteem, learning difficulties and ultimately to less academic achievements. For this reason occupational therapists are trying to identify HD through examination as early as possible. We extracted online handwriting signals of children using digitizing tablets. Handwriting Proficiency Screening Questionnaire for Children (HPSQ-C) was used to score severity of HD in children's written product. To advance current computerized analysis of online handwriting, we employed fractional order derivatives features (FD) together with conventional features. We selected the significant features for HD identification and utilize correlation analysis together with Mann-Whitney U-test to evaluate their discrimination power. We can conclude that FD-based features bring benefits of more robust quantification of in-air movements as opposed to the conventionally used ones. Finally, we have shown that utilization of FD can be beneficial for computerized assessment of HD but should be further optimized and evaluated with advanced statistical or machine learning methods.
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 12:18