J 2019

The relationship between grading and teacher judgment

DREXLEROVÁ, Anna, Klára ŠEĎOVÁ a Martin SEDLÁČEK

Základní údaje

Originální název

The relationship between grading and teacher judgment

Autoři

DREXLEROVÁ, Anna (203 Česká republika, domácí), Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of pedagogy / Pedagogický časopis, Versita, 2019, 1338-1563

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00108033

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Grading; teacher judgment; student performance; effort; communicativeness; aptitude

Štítky

Změněno: 28. 4. 2020 21:52, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

The paper presents two studies examining the interrelation of grading and teacher judgment. Study 1 revealed the structure of teacher judgment two teachers and their classes, based on data from long-term ethnographic research. Through inductive analysis of teacher statements about students, four criteria by which teachers judge their students were identified: performance, aptitude, effort, and communicativeness. Using quantitative data from 639 students and 32 teachers, Study 2 explored the relationship between the criteria for teacher judgment identified in Study 1 and the grade assigned to a particular student. Evaluation questionnaires that teachers completed about their students were used. All four criteria identified in Study 1 positively correlated with the grade, but as the multiple linear regression analysis showed, the final grade was most influenced by the category of performance. However, a teacher’s perception of a student’s performance did not always fully align with their performance as measured by a standardized test.

Návaznosti

GA17-03643S, projekt VaV
Název: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků