a 2019

Ekonomické souvislosti výuky techniky na základních školách

MARINIČ, Peter

Základní údaje

Originální název

Ekonomické souvislosti výuky techniky na základních školách

Název anglicky

Economic Context of Technical Teaching at primary Schools

Autoři

Vydání

TECH-EDU-INSPIRE 2019, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-244-5619-5

Klíčová slova česky

finanční gramotnost; podnikavost; technika; technické předměty; výuka

Klíčová slova anglicky

financial literacy; enterprise, technique, technical subjects, teaching

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 5. 2021 20:37, Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.

Anotace

V originále

Po roku 1989 vznikají a jsou revidovány Rámcové vzdělávací programy (RVP), dále doplněny o oblasti, které jsou v nich málo nebo vůbec zahrnuty (finanční, digitální, mediální a technické), rozpracovány v samostatných dokumentech. Cílem příspěvku je vymezení základních ekonomických konceptů, které by měli být zahrnuty do výuky techniky, resp. do rozvoje technického myšlení žáku ZŠ. Následnou identifikaci vhodných učebních textů či výukových pomůcek, u kterých lze předpokládat pozitivní dopad jak na výsledky učení, tak na motivaci žáků a zvyšování zájmu o danou oblast i další vzdělávání v ní. Vychází z analýzy dostupných vzdělávacích materiálů, zaměřené na identifikaci ekonomických témat v oblasti výuky techniky, analýzy jejich vnitřní propojenosti a možnosti jejich doplnění na základě jiných dostupných materiálů. propojení je identifikováno v oblasti inovací, jejich řízení, či implementace do výrobního procesu nebo financování. Dále pak v oblasti nákladů a jejich kalkulací, využívání ekonometrických přístupů pro optimalizaci výroby a využívání techniky. Podnikavost pak propojuje dané oblasti prostřednictvím podpory nových technicky zaměřených podnikatelských nápadů, tak taky v oblasti uplatnění různých oblastí managementu přímo v technických oborech. Uvedené oblasti jsou pak propojeny s rozvojem klíčových kompetencí žáků i různých dimenzí jejich gramotnosti. K výuce lze využít výukové materiály, které jsou konkrétně identifikovány ve formě učebních pomůcek doplňujících či přímo nahrazujících frontální formu výuky, a přispívají tak k zatraktivnění výuky a aktivnímu zapojení žáku do vyučovacího procesu. Již žákům ZŠ je potřeba ozřejmit základní ekonomické souvislosti, a to jak po stránce fungování průmyslových podniků, tak po stránce rozvoje podnikavosti a finanční gramotnosti žáků. Svět techniky a uplatnění technického vzdělávání získává doplněním uvedených širších ekonomických souvislostí širší a kvalitativně lepší uplatnění.

Anglicky

After 1989, Framework Educational Programs (FEPs) have been established and revised, supplemented with areas that are little or no included (financial, digital, media and technical), elaborated in separate documents. The aim of the paper is to define the basic economic concepts that should be included in the teaching of technology, respectively. to the development of technical thinking of elementary school pupils. Subsequent identification of suitable teaching texts or teaching aids, which can be expected to have a positive impact on both learning outcomes and pupils' motivation and increasing interest in the area and further education in it. It is based on the analysis of available educational materials aimed at identifying economic topics in the field of technology teaching, analysis of their internal interconnection and the possibility of their completion based on other available materials. interconnection is identified in the area of innovation, their management, or implementation into the production process or financing. Furthermore, in the field of costs and their calculations, the use of econometric approaches to optimize production and use of technology. Entrepreneurship then interconnects the areas through the support of new technically focused business ideas, as well as in the application of various areas of management directly in technical fields. These areas are then connected with the development of pupils' key competences and different dimensions of their literacy. Teaching materials that are specifically identified in the form of teaching aids complementing or directly replacing the frontal form of teaching can be used to contribute to making teaching more attractive and actively involved in the teaching process. It is necessary to clarify the basic economic context of elementary school pupils, both in terms of the functioning of industrial enterprises and in terms of development of entrepreneurship and financial literacy of pupils. The world of technology and the application of technical education gains a wider and qualitatively better application by complementing these broader economic context.

Návaznosti

MUNI/FR/1057/2018, interní kód MU
Název: Hra s financemi života - Finanční gramotnost (Akronym: FG hra)
Investor: Masarykova univerzita, Hra s financemi života - Finanční gramotnost