POŘÍZKOVÁ, Kateřina and Libor ŠVANDA. Využití ICT ve výuce lékařské terminologie (The use of ICT in teaching medical terminology). In Setkání jazykových ústavů lékařských fakult v ČR a SR. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití ICT ve výuce lékařské terminologie
Name (in English) The use of ICT in teaching medical terminology
Authors POŘÍZKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Libor ŠVANDA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Setkání jazykových ústavů lékařských fakult v ČR a SR, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14640/19:00112514
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) lékařská terminologie; korpusová lingvistika; ICT
Keywords in English medical terminology; corpus linguistics; ICT
Tags corpus linguistics, ICT, Latin medical terminology
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Pořízková, Ph.D., učo 10808. Changed: 17/1/2020 13:54.
Abstract
V první části příspěvku byly demonstrovány příklady uplatnění metodologie korpusové lingvistiky při tvorbě výukových materiálů předmětu lékařské terminologie, které reflektují reálné a v této oblasti frekventované jazykové jevy. Konkrétně se jednalo o návod, jak provést základní elektronické zpracování korpusu pro účely jazykové analýzy na rovině slovotvorné (tabulkový procesor Excel) a rovině výstavby víceslovných termínů s využitím korpusového manažeru Sketch Engine. V druhé části následovalo představení praktických ukázek využití aplikace Socrative jako efektivního nástroje pro aktivizaci studentů při práci s autentickou lékařskou dokumentací v hodině.
Abstract (in English)
In the first part of the presentation, examples of the application of corpus linguistics methodology in teaching medical terminology was demonstrated. Specifically, it was a guide how to build an electronic corpus for the purpose of word-form analysis (using Excel) and how to observe the context of specific terms (using the Sketch Engine corpus manager). The second part focused on practical demonstrations of using Socrative as an effective tool for activating students when working with authentic medical records.
PrintDisplayed: 13/5/2024 09:48