k 2019

Between the city and the court at the turn of the 16th and 17th centuries : The case of Nicolaus Zangius

MAŇAS, Vladimír

Základní údaje

Originální název

Between the city and the court at the turn of the 16th and 17th centuries : The case of Nicolaus Zangius

Název česky

Mezi dvorem a městem na přelomu 16. a 17. století : Případ Nicolause Zangia

Autoři

MAŇAS, Vladimír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Urban music culture in Central Europe ca1450-1670 : 54. International Musicological Colloquium Brno, 4.-6.11.2019, Brno, 2019

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00112576

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Nicolaus Zangius; patronát; město; dvůr

Klíčová slova anglicky

Nicolaus Zangius; patronage; city; court

Štítky

Změněno: 18. 2. 2022 16:40, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Nicolaus Zangius (fl. 1617) held the position of municipal Kapellmeister in Gdansk/Danzig between 1599 and 1607. This is the only that he held a municipal position. Since mid-1602, however, he did not properly exercise his office: during that period, he managed to publish at least one collection, to obtain the title of an imperial servant (aulicus) and for a shorter period also the function of Kapellmeister of the Moravian provincial governor. As far as the musical culture of Gdansk is concerned, extensive literature and a wide range of preserved music and archival sources can be used: Zangius is not particularly represented here, given the relatively short duration of his employment. However, it is advisable to take into account the musical instructions of 1572, 1612 and 1655 and consider whether and how changes in performance practice are reflected in his work. Other sources should be mentioned as well: the list of music purchased by Zangius in Vienna in 1604, and above all the inventory of his own motets (Prostějov 1607), which provides an important terminus ante quem for the creation of a number of his Latin compositions. These would probably fall into his Gdansk era.

Česky

V případě Nicolause Zangia (z. 1617), v jehož životopise zejí dosud poměrně podstatné díry či trčí otazníky, se zaměřuji na jeho kapelnické působení v hanzovním městě Gdaňsku v letech 1599 až 1607. Jakkoli se to může jevit paradoxně, samotné působení v dané funkci je v dostupných pramenech zachyceno méně podrobně než řada jeho tehdejších paralelních aktivit po celé střední Evropě. Do určité míry je to jistě dáno faktem, že navzdory širšímu časovému rámci 1599-1607 Zangius v Gdaňsku kontinuálně pobýval jen v prvních třech letech. Od roku 1602 pak zároveň zastával funkci císařského služebníka v Praze a přibližně v letech 1604 až 1606 se stal kapelníkem moravského zemského hejtmana Karla z Lichtenštejna. V rámci příspěvku jsou zohledněné také gdaňské hudební instrukce z let 1572, 1612 a 1655, stejně jako hudebniny Zangiem nakoupené ve Vídni a soupis jeho motet z roku 1607.

Návaznosti

MUNI/A/1038/2018, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty