CZYŻ, Stanisław Henryk, Martin ZVONAŘ a Elric PRETORIUS. The Development of Generalized Motor Program in Constant and Variable Practice Conditions. Frontiers in Psychology. LAUSANNE: FRONTIERS MEDIA SA, 2019, roč. 10, č. 2760, s. nestránkováno, 11 s. ISSN 1664-1078. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02760.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Development of Generalized Motor Program in Constant and Variable Practice Conditions
Autoři CZYŻ, Stanisław Henryk (616 Polsko, garant, domácí), Martin ZVONAŘ (203 Česká republika, domácí) a Elric PRETORIUS (710 Jižní Afrika).
Vydání Frontiers in Psychology, LAUSANNE, FRONTIERS MEDIA SA, 2019, 1664-1078.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30306 Sport and fitness sciences
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.067
Kód RIV RIV/00216224:14510/19:00112621
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
Doi http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02760
UT WoS 000504284900001
Klíčová slova anglicky practice conditions; variability of practice; specificity of practice; especial skill; generalized motor program; motor learning
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Mgr. Martin Zvonař, Ph.D., učo 7750. Změněno: 7. 9. 2020 08:56.
Anotace
The main objective of our study was to determine whether constant and variable practice conditions lead to the development of different memory representations (GMP) and as a result, they benefit performance of a skill differently. We compared one of the Generalized Motor Program (GMP) invariant features, i.e., relative timing, of the same variation of skill developed in constant and variable practice conditions. In two experiments, participants, naive to the basketball, were practicing free throws, receiving the same amount of practice. In constant conditions they practiced at one distance only (4.57 m), whereas in variable conditions they practiced at seven (2.74, 3.35, 3.96, 4.57, 5.18, 5.79, and 6.4 m) and five (3.35, 3.96, 4.57, 5.18, and 5.79 m) distances, in Experiments 1 and 2, respectively. We found that relative timing of skills developed in constant and variable practice conditions is the same, confirming that these practice conditions form the same memory representation. However, we also observed that constant practice (CP) conditions resulted in overall shorter movement time as compared to the skill practiced in variable conditions. We hypothesized that it may be due to the facilitation of parameters assignment as it takes place in especial skill.
VytisknoutZobrazeno: 20. 9. 2024 10:39