2020
Media Bias and Tax Compliance: Experimental Evidence
FIŠAR, Miloš, Tommaso REGGIANI, Fabio SABATINI a Jiří ŠPALEKZákladní údaje
Originální název
Media Bias and Tax Compliance: Experimental Evidence
Autoři
Vydání
MUNI ECON Working Papers, Brno, Masaryk University, 2020, 2571-130X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Změněno: 30. 1. 2020 13:55, Ing. Miloš Fišar, Ph.D.
Anotace
V originále
We study the impact of media bias on tax compliance. Through a framed laboratory experiment, we assess how the exposure to biased news about government action affects compliance in a repeated taxation game. Subjects treated with positive news are significantly more compliant than the control group. The exposure to negative news, instead, does not prompt any significant reaction in respect to the neutral condition, suggesting that participants perceive the media negativity bias in the selection and tonality of news as the norm rather than the exception. Overall, our results suggest that biased news act as a constant source of psychological priming and play a vital role in taxpayers' compliance decisions.
Návaznosti
GA17-00496S, projekt VaV |
|