j 2020

Media Bias and Tax Compliance: Experimental Evidence

FIŠAR, Miloš, Tommaso REGGIANI, Fabio SABATINI a Jiří ŠPALEK

Základní údaje

Originální název

Media Bias and Tax Compliance: Experimental Evidence

Autoři

Vydání

MUNI ECON Working Papers, Brno, Masaryk University, 2020, 2571-130X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta
Změněno: 30. 1. 2020 13:55, Ing. Miloš Fišar, Ph.D.

Anotace

V originále

We study the impact of media bias on tax compliance. Through a framed laboratory experiment, we assess how the exposure to biased news about government action affects compliance in a repeated taxation game. Subjects treated with positive news are significantly more compliant than the control group. The exposure to negative news, instead, does not prompt any significant reaction in respect to the neutral condition, suggesting that participants perceive the media negativity bias in the selection and tonality of news as the norm rather than the exception. Overall, our results suggest that biased news act as a constant source of psychological priming and play a vital role in taxpayers' compliance decisions.

Návaznosti

GA17-00496S, projekt VaV
Název: Vliv konkurenčních kontrolních mechanismů na dodržování daňových předpisů: experimentální přístup
Investor: Grantová agentura ČR, Tax Compliance with a Competitive Audit Selection Mechanism: An Experimental Approach