SCHEJBALOVÁ, Adéla a Jana ZERZOVÁ. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ v Praze. In Kubíková Kateřina, Pešková Michaela. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019, s. 36-44. sv. 3. ISBN 978-80-261-0932-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rozvoj interkulturní komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ v Praze
Název česky Rozvoj interkulturní komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ v Praze
Název anglicky Intercultural Communicative Competence Development in English Lessons at Primary Schools in Prague
Autoři SCHEJBALOVÁ, Adéla (203 Česká republika, domácí) a Jana ZERZOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3, od s. 36-44, 9 s. sv. 3, 2019.
Nakladatel Západočeská univerzita v Plzni
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00112943
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-261-0932-7
Klíčová slova česky interkulturní komunikační kompetence; postoje učitelů; cizí jazyk; angličtina; analýza učebnic; první stupeň ZŠ
Klíčová slova anglicky intercultural communicative competence; teachers' attitudes; foreign language; English; textbook analysis; primary school
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D., učo 79615. Změněno: 14. 2. 2020 21:48.
Anotace
Článek představuje výzkum zaměřený na rozvoj interkulturní komunikační kompetence (IKK) ve výuce angličtiny na prvním stupni pražských základních škol. Výzkum sestával ze tří částí, které zahrnovaly dotazníkové šetření u 73 učitelů angličtiny na prvním stupni ZŠ, interview se třemi z nich a analýzu dvou vybraných učebnic (Happy Street 1 New Edition a Chit Chat 1). Výzkum se zaměřil na postoje učitelů k výuce kulturních témat a rozvoji IKK u žáků prvního stupně ZŠ, silné a slabé stránky tohoto procesu a analýzu kulturních aspektů ve vybraných učebnicích pro první stupeň ZŠ. Výsledky výzkumu naznačují nesoulad mezi cíli, které si učitelé ve svých hodinách kladou a příležitostmi k učení, které nabízejí svým žákům. Zdá se, že se učitelé zaměřují zejména na kognitivní složku IKK, zejména na tzv. Big-C Culture, stejně jako vybrané učebnice, ačkoliv každá z nich přistupuje ke kulturním tématům z odlišného hlediska.
Anotace anglicky
The research presented in this article addressed teaching culture and developing intercultural communicative competence (ICC) in primary English classes in Prague. It consisted of three parts that included a survey among 73 primary English teachers, interviews with three of them and an analysis of two selected course books (Happy Street 1 New Edition and Chit Chat 1). The aims of the research were to examine teachers’ attitudes towards teaching culture and developing ICC of primary learners, to explore possible strengths and weaknesses of this process and to evaluate cultural aspects presented in the selected course books intended for primary EFL learners. The findings show a discrepancy between the aims that teachers set for their classes and the opportunities to learn they offer to their pupils. It seems that the teachers focus mainly on the cognitive component of ICC, mainly Big-C Culture, which is also present in the analysed course books, although each of them employs a different approach concerning cultural topics.
VytisknoutZobrazeno: 11. 9. 2024 14:18